En nou ons verhaal

Niet alleen onze klanten hebben veel te vertellen, wijzelf ook. We zijn nieuwsgierig. Naar u natuurlijk. Maar ook naar de jongste ontwikkelingen in het vak. En vooral wat dat kan betekenen voor onze klanten. Daar praten we graag over. Want het zijn er nogal wat. Nieuwe trends in design, het bouwen van online communicaties of wetenschappelijke inzichten over communicatie bij gedragsverandering. Het houdt u -en ons- scherp. Dat delen we graag.

Pak je kijker in met uitpakken: de magie van unboxing

Meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd. Elke gebruiker kijkt dagelijks gemiddeld een uur naar filmpjes. En elke minuut komt er voor ruim 400 uur aan content bij. YouTube: dé plek voor wat voor filmpje je ook zoekt. En voor elk filmpje bestaan geïnteresseerde gebruikers.

wies-portret.jpg Wies Peters op 12 december 2017

Nieuwe inzichten Content Marketing & Webredactie

Donderdag 9 november heb ik (Carine Payens), samen met Dirk van Sambeeck, mijn werkplek op het Gloedkantoor een dagje achtergelaten om diverse presentaties van het Congres Content Marketing & Webredactie bij te wonen. Hier een kort verslag van wat ik gehoord heb met diverse do’s, don’ts en de nieuwste trends!

carine-portret.jpg Carine Payens op 07 december 2017

De waarde van…verbinding

Statisch wordt sociaal, hiërarchisch horizontaal en top down tweerichtingsverkeer. Het sociaal intranet is alles wat het traditionele intranet niet is. En omgekeerd. Organisaties stappen massaal over naar ‘de digitale werkplek’. En met een reden: een sociaal intranet kan medewerkers daadwerkelijk helpen om hun werk beter en sneller te doen. En het is nog leuk ook.

marco-portret.jpg Marco van Zomeren op 19 september 2017

Nederland in beweging

Het zijn bewogen tijden: volgens RTL Nieuws zijn we gemiddeld 22,6 kilometer onderweg naar kantoor. Daar pakken we maar al te graag de auto voor. ‘Liever lui dan moe’ lijkt het dominante sentiment. En dus slibben de steden dicht en staan we vaker in de file. Een ingewikkeld vraagstuk met een moderne oplossing: de fiets!

Justin Muis op 22 augustus 2017

Hoe loopt het nu met Bas en Eva?

Het kantoor van gloedcommunicatie ligt vlakbij start en finish van de Vierdaagse. Elke dag zien we de duizenden wandelaars aan onze bureaus voorbij trekken. Dit jaar lopen collega's Bas en Eva mee. We volgen ze vijf dagen lang - letterlijk - op de voet.

dirk-portret.jpg Dirk van Sambeeck op 17 juli 2017

Het communicatieplan de prullenbak in!

Je site heeft te veel #logopoep! En weg met de 4 p’s.” Zomaar een paar wilde uitspraken die we moeten onthouden na de afgelopen CommunicatieBreak.

oscar-portret.jpg Oscar Roelofs op 16 juni 2017

Gedragsbeïnvloeding in het verkeer

Een #snijmesje, waarmee dit Erkerbeeld is gemaakt, kan een stuk papier in iedere vorm snijden. De mens is lang niet zo gemakkelijk te vormen. Integendeel, de mens is eigenlijk maar een lastig ding. Zeker in een wereld waarin hij dankzij technologie als Google, Wikipedia, sneltreinen, zelfrijdende auto’s, e-bikes en smartphones alles panklaar krijgt aangereikt, is het moeilijk om ingesleten gewoontes te doorbreken. Om gedrag structureel te veranderen. Toch is dat precies wat we bij mobiliteitsvraagstukken doen.

oscar-portret.jpg Oscar Roelofs op 24 mei 2017

#film raakt

Denk jij altijd goed na voor je iets beslist? Mis! Slechts 10% van je keuzes maak je bewust, weten we uit onderzoek. En vooral bij complexe en belangrijke beslissingen is juist het onbewuste denkproces belangrijk.

wies-portret.jpg Wies Peters op 02 mei 2017

Intrinsieke motivatie - gewoontes

We hebben allemaal gewoontes. Hele gekke, maar ook hele normale. Maar waar komen ze vandaan, en waarom hebben we gewoontes?

oscar-portret.jpg Oscar Roelofs op 27 maart 2017

#hart op de tong

Een persoonlijk verhaal , vanuit het hart, kan je boodschap kracht bijzetten. Maar wie het hart onbelemmerd zijn weg naar de tong laat vinden, kan zomaar voor onaangename verrassingen komen te staan.

Justin Muis op 09 maart 2017

Communicatie die mensen in beweging zet. 10 tips.

Hoe moedig je ander mobiliteitsgedrag aan zonder het op te dringen? Bij gloedcommunicatie heb ik met mijn collega's in de loop der jaren veel ervaring opgedaan in tal van mobiliteitsprojecten.

Miriam (533x800).jpg Miriam Kisters op 06 maart 2017

Kijken door het oog van de G

Waar we privé zo worstelen om onze rug recht te houden en te balanceren tussen al die belangen en gevoelens, werkt het zakelijk toch heel anders. Instellingen en bedrijven weten het: perceptie telt.

erik-portret.jpg Erik Lelieveld op 15 december 2016

De geur van papier

Nergens ruikt het zo lekker als in een boekwinkel. De geur van boeken, van magazines en kranten prikkelt mijn zintuigen. Zien kan ik ze niet; ik ben blind. Maar ik ruik het papier.

Doreen ter Beest op 24 juni 2016

Pixel-perfect?

In wat bekendstaat als de mooiste ruimte van het Gloed-gebouw (Licht! Riant! Tuinzicht!) volgt frontendspecialist Bas de totstandkoming van het erkerbeeld van april: de G van Gloed in ‘pixel art’.

bas-portret.jpg Bas Schouten op 01 april 2016

Design: van expressie naar efficiency

Design is als lijm. Het brengt en houdt andere communicatie-elementen – content, beeld, boodschappen – bij elkaar en versterkt ze. Hoe dat komt? Design geeft vorm aan nieuwe werelden en maakt die expliciet. Maar design is ook efficiency: het zorgt ervoor dat organisaties altijd met hetzelfde gezicht naar buiten treden.

moniquec-portret.jpg Monique Coffeng op 03 maart 2016

Scoren met een slotje

De laatste tijd zijn veel bedrijven en overheidsinstanties het slachtoffer van cyber-aanvallen waarbij gevoelige en vertrouwelijke informatie op straat belandde.

marco-portret.jpg Marco van Zomeren op 01 maart 2016

Efficiënt omgaan met je content

Een goede schaar is voor ons communicatiebureau essentieel. Overal knipsels van inspirerende teksten en beelden. Online is naast een scherpe pen een goede schaar onmisbaar.

dirk-portret.jpg Dirk van Sambeeck op 01 maart 2016

Working-Out-Loud

Working-Out-Loud: digitale technologieën maken het makkelijker om mensen en hun specifieke, waardevolle kennis te verbinden. Hoe kun jij vandaag nog beginnen met hard-op werken?


Bezigheidstherapie voor de wintermaanden

Het systematisch inkleuren van omlijnde vakken was vroeger niet mijn favoriete hobby. En nu nog steeds niet. Dus ik stond even te kijken toen ik in de Bruna een ‘kleurboek voor volwassenen’ zag liggen. De perfecte bezigheidstherapie voor de wintermaanden?

Een artikel over taal en vlees

November is slachtmaand. Vandaar ditmaal een artikel over taal en vlees. Voor- en tegenstanders van vlees zijn in een hardnekkige discussie verwikkeld, waarbij vooral de tegenstanders verbaal gehakt maken van het imago van vlees en vleeseters. Hoe gebruik je taal om je boodschap krachtiger te maken? Waarom lukt dat de tegenstanders beter dan de voorstanders? We vroegen het dr. Christine Liebrecht, die er speciaal voor Gloedcommunicatie een blog over schreef.


Ingewikkeld doen over wijn en communicatie

Een spontane wijn met stroperige tranen als de zon die de zee in zakt, subtiele neus van rood fruit, krachtige ondertonen van ceder en zoute drop. Volgt u het nog? Over wijn kun je heel gemakkelijk heel ingewikkeld doen. Over communicatie trouwens ook.

dirk-portret.jpg Dirk van Sambeeck op 01 oktober 2015

De eekhoorn methode

De herfst is voor veel mensen een slechte deal. De vakantie is voorbij, de dagen worden korter, de temperatuur daalt. Het lijkt wel of september alles waar we zo van houden wegvaagt en vervangt door motregen. Maar veel mensen vergeten dat de herfst het begin is van allerlei geweldige dingen. Want alles wat ‘na de vakantie wel zou komen’, begint nu!

annemiek-portret.jpg Annemiek Bolscher op 01 september 2015

Oogsten? Eerst investeren!

Het is rustig op kantoor deze weken. De meeste Gloed-collega’s liggen op het strand, trekken door de Verenigde Staten of fietsen door Zuid-Frankrijk. Zeer verdiend natuurlijk. Na een jaar hard werken mag je van je rust genieten. Ikzelf ben echter hard aan het werk in Nijmegen. En daar schijnt de zon gelukkig ook.

annemiek-portret.jpg Annemiek Bolscher op 03 augustus 2015

De kracht van illustraties

Bij Gloedcommunicatie zijn we dol op illustraties. Een goede illustratie vergroot de aantrekkingskracht van een verhaal, nodigt de lezer subtiel uit tot verder lezen. Illustraties geven, net als foto’s, kleur en sfeer aan een blad, website of nieuwsbrief. Samen zijn ze bepalend voor de beeldtaal. En ze vullen elkaar perfect aan!

wies-portret.jpg Wies Peters op 16 juli 2015

SEO: vinden en gevonden worden

Ik dwaal regelmatig radeloos door huis op zoek naar sleutels of mijn telefoon. Of naar het inlogapparaat voor internetbankieren of dat briefje met een telefoonnummer dat ik echt niet mocht vergeten.

dirk-portret.jpg Dirk van Sambeeck op 01 juli 2015

Toenemend internetverkeer vanaf mobiele apparaten

Bekijkt u dit artikel op uw desktop of vanaf een mobiel apparaat? De kans is fiftyfifty dat u een smartphone of tablet in uw hand hebt. Het is dan ook niet gek dat Google het belangrijk vindt.

bas-portret.jpg Bas Schouten op 26 juni 2015

Je gaat op vakantie en je neemt mee

Je camera uiteraard. Enthousiast leg je al die mooie dingen vast waar je onderweg zo van geniet: het weidse uitzicht, de kleurrijke optocht die voorbij trok, de muziek en het koude biertje op het terras. Hoe laat je anderen meegenieten van al jouw mooie herinneringen? Met een paar simpele aanwijzingen en goed kijken kom je al een heel eind!

wies-portret.jpg Wies Peters op 01 juni 2015

Grijnzend in de auto over de Ramspolbrug

Grote infrastructurele projecten zijn complex. Ook op het gebied van communicatie. “Ze leggen een snelweg aan in mijn achtertuin!” of “Was die weg nu maar twee banen breder zodat mijn vrachtwagens niet in de file staan”. Het bouwen van een snelweg of brug raakt vele mensen.

janine-portret.jpg Janine Tiekstra op 03 mei 2015

Storytelling is sterk spul

Dat weten we bij Gloedcommunicatie heel goed. Een verhaal raakt het hart. Pas als er emotie bij komt kijken, is iets een verhaal. Een uitgeknepen tube tandpasta is niets. Maar De tube tandpasta die je achterliet toen je voorgoed weg ging wel.

annemiek-portret.jpg Annemiek Bolscher op 01 mei 2015

Let it grow

Wat een heerlijk moment als de zon warmer wordt, en alles weer gaat bloeien en groeien. Ook Gloedcommunicatie bloeit en groeit. We gaan een spannende tijd tegemoet: zoals we in januari al vertelden, hebben we flink gezaaid en willen de komende tijd oogsten.

annemiek-portret.jpg Annemiek Bolscher op 05 maart 2015

De passie van Eva

Bij Gloedcommunicatie hebben de medewerkers niet alleen passie voor wat ze doen binnen de muren van ons pand, maar ook daarbuiten. Een goed voorbeeld is junior grafisch ontwerper Eva Stijnman. Haar vrije tijd besteedt ze aan haar eigen project: Le Secret des Plantes.

eva-portret.jpg Eva Stijnman op 10 februari 2015

Energie besparen op het werk #warmetruiendag

Vrijdag 6 februari trekken we bij Gloedcommunicatie een dikke trui aan! Het is dan namelijk #WarmeTruiendag. Een dag die ons eraan herinnert verstandig om te gaan met ons energieverbruik.

janine-portret.jpg Janine Tiekstra op 05 februari 2015

De koudste maand van het jaar

Januari is met een gemiddelde temperatuur van 3,1o C de koudste maand van het jaar. Behalve de louwmaand, wolfsmaand, hardmaand wordt het daarom ook wel de #ijsmaand genoemd.

annemiek-portret.jpg Annemiek Bolscher op 23 januari 2015

Zoenen moet of niet?

Moet ik nu wel of niet zoenen? Klinkt het bekend? De eerste dag op kantoor in het nieuwe jaar, de ene na de andere collega wil je gelukkig nieuwjaar wensen.

moniques-portret.jpg Monique Schoorl op 05 januari 2015

Woord van het jaar 2015

Een stemming als "woord van het jaar", houdt ons communicatiecollega's natuurlijk bezig. Het is een heerlijk onderwerp voor tijdens de lunch.

annemiek-portret.jpg Annemiek Bolscher op 02 december 2014

Van lineair naar circulair

Soms gaan zaken zo vanzelfsprekend, dat jij er niet meer over nadenkt of bewust mee bezig bent. Tot zo’n moment dat je wakker wordt geschud. En dan blijkt het perspectief opeens heel anders te kunnen zijn, kunnen zaken heel anders aangepakt worden, gaat er een nieuwe wereld open.

oscar-portret.jpg Oscar Roelofs op 21 augustus 2014

'niets kunnen'? Dat valt best mee

‘Werkervaring’ is het toverwoord wanneer de banen niet voor het oprapen liggen. Wat doe je dan, als je vers uit de collegebanken komt en je diploma nog warm is van de printer? Of als je nog aan de collegebanken gebonden bent, maar de ‘echte wereld’ steeds dichterbij komt?

annemiek-portret.jpg Annemiek Bolscher op 08 november 2013

8 regels voor cocreatie

Dagelijks ontwikkelen we communicatiemiddelen en strategieën die een verhaal vertellen, resultaat opleveren, iets veranderen. Kortom, die raak zijn.

oscar-portret.jpg Oscar Roelofs op 24 september 2013