Communicatie die mensen in beweging zet. 10 tips.

Hoe moedig je ander mobiliteitsgedrag aan zonder het op te dringen? Bij gloedcommunicatie heb ik met mijn collega's in de loop der jaren veel ervaring opgedaan in tal van mobiliteitsprojecten.

 

Als kind ben ik urenlang in de auto onderweg geweest, landschappen en gebouwen aan me voorbij zien trekken, overal verkeer (toen wat minder dan nu) om je heen en nieuwe mensen ontmoeten. Zo is de kiem gelegd voor een enorme interesse voor de omgeving en het reizen. Dat zoek ik ook in mijn werk: ik heb een passie voor communicatieprojecten op het gebied van stedelijke ontwikkeling (wonen/vastgoed, ruimtelijke ordening/architectuur) en mobiliteit (slimme verleidingstechnieken inzetten om vervoersalternatieven te promoten; alles rondom auto-OV-fiets-parkeren). Mijn ervaring deel ik graag:

1. Vergeet de spotjes en grote advertenties
Postbus 51, grote advertenties en huis-aan-huis informatie verspreiden zijn zelden een effectief middel om gedrag te veranderen. En ze zijn - over het algemeen - duur.

2. Pas op voor negatief groepsdenken
Mensen de trein in krijgen is lastig als er geen station in de buurt is. En het kweekt een negatieve sfeer. Maak doelgroepen concreet en acties gericht.

3. Algemene houdingen veranderen lukt niet
'Met de auto sta je altijd in de file'. Is waar, maar het is onmogelijk om zo'n algemene visie te veranderen. Bij concrete boodschappen - de bus naar A is goedkoop en snel - kan dat wel.

4. Niet bestaat niet
Denk eens niet aan een roze olifant. Zie je wat er gebeurt? Met een negatieve boodschap - we willen geen sluipverkeer - activeer je de verkeerde mechanismen en versterk je dat wat je niet wilt.

5. Combineer je middelen
Een losse campagne is vaak niet effectief. Combineer de campagne met fysieke maatregelen of een aanbod.

6. Argumentatie boven creativiteit
Een spitsvondige boodschap bedacht? Een (taal)grapje? Die werken vaak contraproductief. Bij gepland gedrag, waarin mensen voor- en nadelen afwegen, werken argumenten en feiten vaak beter.

7. Stimuleer in woord en beeld
Breng de doelgroep in de juiste stemming. Communiceer emoties: buiten fietsen, snel ov, slim reizen.

8. Kracht van de groep
Vertel wat veel mensen doen (80 procent van de mensen in uw stad ...) of zoek een rolmodel. Marianne Vos op de fiets, Mark Rutte die thuis werkt, verzin het maar!

9. Tijd, geld, relaties
De beste campagnes gaan over onderwerpen die er voor de ontvanger écht toe doen: leg een verband daarmee.

10. Vergeet de social media niet!
De meest waardevolle en directe gesprekken met uw doelgroep gaat u aan op social media. Onderschat de waarde en - vooral - de fun ervan niet.

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Miriam Kisters - senior communicatieadviseur
Miriam (533x800).jpg