De geur van papier

Nergens ruikt het zo lekker als in een boekwinkel. De geur van boeken, van magazines en kranten prikkelt mijn zintuigen. Zien kan ik ze niet; ik ben blind. Maar ik ruik het papier.

Het erkerbeeld van deze maand bijvoorbeeld, verspreidt een heel typische geur; een mengelmoes van verschillende luchtjes. Bij papierfabriek De Middelste Molen schijn je zelf van die geurende vellen te kunnen maken. Deze workshop is een kolfje naar mijn hand.

Wonderlijk genoeg registreert mijn neus niets, terwijl ik met mijn handen in een bak water en katoenvezels sta. Pas later kom ik erachter dat de geur waar ik zo van houd vooral wordt veroorzaakt door de cellulose uit hout. Een lichte teleurstelling. Mijn andere zintuigen worden evenwel volop geprikkeld. Ik voel de lichte weerstand als ik met een schepraam pulp uit de bak omhoog haal. Het doornatte vel dat ik vervolgens op een doekje leg, is verrassend slijmerig. Na uitpersen en drogen zijn de vellen klaar en ben ik twee inzichten rijker: papier maken is vakwerk en met papier kun je alle kanten op.

Olifantenpoep
Bij De Middelste Molen kom ik erachter dat je op allerlei creatieve manieren papier kunt maken. Papier van katoen, oude spijkerbroeken en olifantenpoep. Papier met bloemen of gras erin; alles is mogelijk als de vezels maar hechten. Dit biedt allerlei mogelijkheden om met handgeschept papier je boodschap te versterken. Denk bijvoorbeeld aan aspergemenu’s op papier gemaakt van asperges. Of een kookboek met ingrediënten verwerkt in de tussenbladen.

Luid en duidelijk
Papier, zowel handgeschept als machinaal, beleef ik op allerlei manieren. De dikte van het papier maakt dat een vel fragiel of juist stevig aanvoelt. Coated papier is niet te vergelijken met uncoated papier. Feit is dat ik, bewust of onbewust, snel een oordeel heb op het moment dat ik iets in handen krijg. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben. Is een visitekaartje dun, slap en kreukt het makkelijk? Dan beïnvloedt deze wat goedkope, onverzorgde uitstraling mijn eerste indruk van de persoon in kwestie. Bij gladde, stevige vellen papier verwacht ik een goedverzorgde, zakelijke boodschap. Voelt een magazine aan als een reclamefolder, dan ervaar ik het als een goedkoop ding waarvoor weinig moeite is gedaan. Zonde. Al voordat de inhoud is gelezen, spreekt papier luid en duidelijk.

Papier blijft
Papier is en blijft een belangrijk communicatiemiddel, een waardevolle aanvulling op het online aanbod. In het digitale tijdperk wordt papier steeds vaker gezien als luxe product: een cadeautje voor de lezer. Het is tastbaar, voelbaar: je ruikt het, hoort het kraken, krijgt er een gevoel bij. Dat geldt voor mij, maar ook voor medewerkers, partners, stakeholders en (potentiële) klanten.

Zie je door al het papier het bos niet meer? Dan zijn er altijd nog vakmensen die de kennis in huis hebben om van jouw communicatiemiddel een mooi, helder geheel te maken. Zo is je boodschap niet te missen.

Voormalig Gloedstagiaire Doreen ter Beest werkt als communicatiemedewerker bij het muZIEum 

 


Dit erkerbeeld is handmade by René den Ouden van Van Eck & Oosterink

De bureaula: de rode draad van ons erkerbeeld 2016
Elke bureaula is uniek. En tegelijkertijd net zoals die van iedereen. Vol alledaagse voorwerpen met een bijzonder verhaal. Het simpele bijzonder maken, dat maakt het om je heen kijken pas echt interessant.

Uncoated (ongestreken) papier

  • ruw
  • beschrijfbaar
  • natuurlijke uitstraling
  • absorbeert meer inkt
  • mat: vaak gebruikt voor romans


Coated (gestreken) papier:

  • glad
  • niet goed beschrijfbaar
  • zijdeglans (silk): flyers, folders, brochures e.d.
  • glans (gloss): kunstboeken, folders, brochures