De kracht van illustraties

Bij Gloedcommunicatie zijn we dol op illustraties. Een goede illustratie vergroot de aantrekkingskracht van een verhaal, nodigt de lezer subtiel uit tot verder lezen. Illustraties geven, net als foto’s, kleur en sfeer aan een blad, website of nieuwsbrief. Samen zijn ze bepalend voor de beeldtaal. En ze vullen elkaar perfect aan!

Een begrip als ‘transparantie’ is in een foto niet te vangen, maar in een illustratie wel. Zware thema’s als angst en dood kun je in een illustratie fraai verbeelden. Illustraties zijn mooi én nuttig, omdat ze de boodschap versterken of verduidelijken. Dat kan heel ver gaan: zonder een duidelijk getekende handleiding wordt het erg lastig een Ikea-kast in elkaar te zetten.

Fantasie

Illustreren is een vak. Elke illustrator heeft een eigen, kenmerkende stijl, werkt met bepaalde technieken. Gecombineerd met een flinke dosis fantasie mondt dit uit in cartoons, strips, boekillustraties, infographics, pictogrammen, gebruiksaanwijzingen en nog veel meer. Wij kiezen op basis van thema, boodschap, medium en doelgroep voor een bepaalde illustrator. Een illustratie over het onderwerp agressie in een folder voor basisschoolleerlingen vraagt om een ‘zachtere’ stijl dan een illustratie over hetzelfde thema in een opiniemagazine. Technische handleidingen zijn vooral gebaat bij functionele, duidelijke illustraties. En bij infographics is het de kunst om heel veel feitelijke informatie in één pakkend beeld te verwerken.

 

8 tips voor een goede illustratie

Een tekst verrijken met een illustratie? Zo pakt u dat aan.

  • Bepaal de stijl van de illustratie. De stijl van de illustratie moet passen bij de boodschap die u wilt vertellen, bij de publicatie, de doelgroep en uw organisatie. Om dit te bepalen kunt u zelf op zoek naar goede voorbeelden in magazines of kranten. Of google op ‘illustraties magazines‘.
  • Laat de illustrator meedenken over de vorm. Een goeie illustrator heeft ideeën over hoe een illustratie het beste tot zijn recht komt. Laat hem daarom de publicatie zien waarin de illustratie gepubliceerd wordt en bepaal samen het formaat van de illustratie (staand, liggend, vrijstaand of juist niet). Geef ook op tijd aan of de illustratie een achtergrondkleur krijgt in de vormgeving. Een donkerblauwe illustratie op een roodbruine achtergrond werkt niet.
  • Laat de illustratie pas maken als de bijbehorende tekst definitief is. Een illustrator gebruikt vaak woorden of zinnen uit de tekst als inspiratie.
  • Laat een illustrator vrij in het bedenken van een illustratie. Illustratoren zijn beelddenkers en het denken in metaforen is vaak een tweede natuur. Maak daar gebruik van!
  • Probeer niet te veel te vertellen in een illustratie. Net als een foto of een tekst moet een illustratie een duidelijk onderwerp hebben.
  • Zorg dat de kop van de bijbehorende tekst en de illustratie samen een meerwaarde vormen. Kop en illustratie samen moeten verleiden tot lezen!
  • Maak een duidelijke prijsafspraak. Hoe vaak en waarvoor u de illustratie gaat gebruiken, is van invloed op de prijs. Leg deze afspraken ook vast.
  • Maak afspraken over de deadlines voor schetsen, correctieronde en uitwerking. Een illustrator maakt eerst een (of meerdere) schets(en) waarop u kunt reageren. Daarna werkt hij de schets verder uit tot een definitieve illustratie. Wilt u dan nog iets veranderen wat u ook al bij de schets had kunnen aangeven, dan betekent dat veel extra werk voor de illustrator (en dus extra kosten voor u).

Hulp of advies nodig? Gloedcommunicatie denkt graag met u mee.   

 

Roel Seidell Strip

Roel Seidell strip  

 

Roel Seidell illustratie

Roel Seidell illustratie

 

Esther Aarts illustratie

Esther Aarts illustratie 

 

Anne Besselink illustratie

Anne Besselink illustratie 

 

Rik van Schagen infographic

Rik van Schagen infographic

 

Annet Pouw infographic

Annet Pouw infographic

 Roel Venderbosch cartoon

Roel Venderbosch cartoon

 

Roel Seidell cartoon

Roel Seidell cartoon

 

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Wies Peters - beeldredacteur
wies-portret.jpg