Toenemend internetverkeer vanaf mobiele apparaten

Bekijkt u dit artikel op uw desktop of vanaf een mobiel apparaat? De kans is fiftyfifty dat u een smartphone of tablet in uw hand hebt. Het is dan ook niet gek dat Google het belangrijk vindt.

We gebruiken steeds vaker onze smartphone en tablet om informatie te zoeken, iets te kopen of het laatste nieuws te lezen. Hoe irritant is het dan als je op een kleiner scherm moet gaan trekken, duwen en scrollen om te vinden wat je zoekt? Dan haak je af. En zoek je een site die je wel een optimale gebruikerservaring biedt.

De verwachting is dat in 2015 het totale internetverkeer vanaf mobiele apparaten toeneemt tot 50%. Ook in websites gemaakt door Gloedcommunicatie en Gloedonline zien we deze trend terug. Bleef mobiel gebruik tot voor kort nog steken tussen de 5 en 10%, de laatste tijd zien we steeds vaker cijfers van 25% en hoger. Bij de website van het Kroondomein, die we onlangs opleverden, is het gebruik zelfs 50%. We verwachten dat Google de komende periode lat steeds hoger zal leggen en dat mobiele performance steeds zwaarder wordt meegewogen in het oordeel van de zoekmachine.

Wat heeft Google nu precies aangepast?
Nu geeft Google aan dat responsive sites hoger zullen gaan scoren. Is je website dus niet goed bruikbaar op mobiele apparaten? Dan verlies je het simpelweg van concurrenten die wel ‘mobile-friendly’ zijn. Het aangepaste algoritme van Google hanteert hiervoor twee belangrijke kenmerken:

  • Google beoordeelt de mobielvriendelijkheid per individuele pagina van je website. Indien nodig kun je slechts een deel van je website aanpassen voor mobiel gebruik, bijvoorbeeld je belangrijkste en/of meestbezochte pagina’s.
  • Google stelt: de webpagina is geschikt voor mobiel of niet. Er zijn geen rangen en standen van mobielvriendelijkheid.

Google controleert bij ieder bezoek aan een webpagina of de betreffende pagina mobiel toegankelijk is. Hiermee bepaalt Google hoe goed de pagina zal ranken.

Mobielvriendelijk-label
Ook in de zoekmachineresultaten is te zien dat Google  tegenwoordig aangeeft of een website mobielvriendelijk is of niet. Wie van zijn fiets valt en een pleister zoekt voor zijn open knie, krijgt dat direct in zijn scherm te zien.  Maar let op: het label wordt nog niet in alle browsers weergegeven.

Mobielvriendelijkheid snel getest
Of uw website klaar is voor mobiel gebruik is snel gecheckt. Bijvoorbeeld met een mobielvriendelijke test van Google. Hiermee checkt u per pagina (!) of deze voldoet. Zo niet? Dan kunt u voor advies altijd terecht bij onze specialisten van Gloedonline.

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Bas Schouten - front end developer
bas-portret.jpg