5 do’s en don’ts voor een goed scorende Facebookpagina

Like-deel-en-winacties worden sinds kort afgestraft door Facebook. Ook krijgen pagina’s van bedrijven minder prioriteit in het nieuwsoverzicht. Wat moet je doen om met je bedrijfspagina toch je doelgroep te bereiken? En wat moet je vooral niet doen?

DO

1. Zorg voor interactie, zoals likes, tags en reacties. Want dat vergroot je bereik. Maar … wat werkt dan? Stel een vraag aan je doelgroep, bijvoorbeeld wat zij van je nieuwe product vinden. Of vraag ze om hun foto van zichzelf en jouw product in te sturen en koppel er een winactie aan. Maar, let op: recht op de man af vragen om te liken of delen wordt door Facebook afgestraft (zie Don’t 1)! Een vraag stellen kan ook via een poll (via Berichten > Een poll maken).

2. Maak gebruik van video. Want Facebook geeft video’s prioriteit boven gewone berichten en plaatst ze dus hoger in iemands nieuwsoverzicht. Ook doen: je video ondertitelen, bijvoorbeeld via YouTube. 85% van de Facebookers heeft het geluid namelijk uit staan. Denk er wel aan om je video op Facebook zelf te uploaden. Want dan speelt deze meteen af als iemand door zijn nieuwsoverzicht scrollt. Plaats je alleen maar een linkje naar YouTube, dan ziet je doelgroep geen video maar een screenshot met play-button. Wil je een echt groot bereik, ga dan voor een live video. Deze krijgt namelijk gemiddeld zes keer meer reactie dan een gewone video.

3. Promoot de berichten die al goed scoren. Gevoelsmatig ben je misschien geneigd om berichten die het niet goed doen te boosten met een advertentie. Toch is het slimmer om berichten te promoten die al een flink bereik hebben. Die hebben hun waarde namelijk al bewezen en zullen dus ook waardevol zijn voor je potentiële nieuwe volgers. Wist je dat je zelfs kunt adverteren in een door jouzelf aan te geven geografisch gebied? Heel handig als je bijvoorbeeld de omwonenden van wegwerkzaamheden wilt informeren.

DON'T

1. Like-deel-en-win-acties plaatsen. Tot eind vorig jaar zag je dit soort berichten vaak langskomen. Te vaak, vond Facebook, en daarom straft Facebook ze af sinds december 2017. Dus: vraag je volgers nooit om een bericht te liken of delen, of om iemand te taggen. Want Facebook zorgt ervoor dat zo’n bericht minder mensen bereikt.

2. Schrikken van de statistieken. Als een bericht 5% betrokkenheid scoort (oftewel 5% van de volgers liket, reageert, tagt of deelt), klinkt dat niet best. Maar dat is juist een mooi percentage als je weet dat pagina’s met 1 tot 10.000 volgers van gemiddeld 1% een like of reactie krijgen op hun berichten. Dit percentage Betrokkenheid vind je bij Statistieken > Berichten > Betrokkenheid. Als het gaat om het bereik van je berichten, is 23% een mooi gemiddelde.

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Chris van der Hulst - senior bladmanager | tekstschrijver
chris-portret.jpg