Efficiënt omgaan met je content

Een goede schaar is voor ons communicatiebureau essentieel. Overal knipsels van inspirerende teksten en beelden. Online is naast een scherpe pen een goede schaar onmisbaar.

In de wondere wereld van het internet waar we uren ronddolen worden we overladen met content. De hoeveelheden die ons dagelijks overspoelen worden groter en groter. Hoe zorg je er anno 2016 voor dat je content toch opvalt? En hoe voorkom je dat jouw doelgroep overladen wordt met content? Vijf tips:

1. Ga voor kwaliteit
Oftewel: kwaliteit boven kwantiteit. De stortvloed van informatie maakt dat mensen gaan filteren. Simpelweg omdat ze niet in staat zijn om alles te lezen of bekijken. Consumenten zijn daarom steeds meer op zoek naar content van hoogwaardige kwaliteit. Publiceer minder, maar investeer in waardevolle content. Houd de aandacht van je klanten vast door ze te plezieren met sterke teksten die aansluiten op hun behoeften. Investeer in het achterhalen van de wensen van je publiek en spreek hun taal. Zet je schaar in overtollige informatie en je zult zien dat deze content veel beter gedeeld zal worden.

2. Recycle
Waarom dagelijks, wekelijks of maandelijks nieuwe content creëren terwijl oude teksten en beelden in de vergetelheid raken? Zet de schaar in eerdere content die nog steeds relevant is, maar wel een update kan gebruiken. Schrap tekst, voeg nieuwe informatie toe en herschrijf je verhaal. Zo ga je efficiënt met je content om!

3. Schenk aandacht aan rijke visuele content
In de stortvloed van content kun je je onderscheiden door je boodschap te verpakken in een zorgvuldig gekozen beeld. Publiceer content in de vorm van afbeeldingen, video’s en infographics. Je zult zien dat je ook met minder tekst je verhaal op een effectieve en aantrekkelijke manier kunt vertellen. Video is niet voor niets de meest gedeelde contentsoort en het komende jaar zal dit alleen maar meer worden. Werp daarom eens een kritische blik op je eigen videokanalen zoals YouTube en Facebook.

4. Breng je content aan de man
Houd je niet alleen bezig met het produceren van content, maar zorg er ook voor dat je je content aan de man brengt. Dit doe je door content actief (betaald) te promoten. Adverteer bijvoorbeeld op LinkedIn, Facebook of Twitter. Dit biedt je de mogelijkheid om je content te richten op een specifieke doelgroep. Zorg ervoor dat je advertenties en berichten makkelijk deelbaar zijn. Hierdoor is de kans op interactie met je publiek groter en word je uiteindelijk beter gevonden door zoekmachines.

5. Volg een rode draad
Hoe denk je dat een serie als The Walking Dead zo succesvol geworden is? Juist! Door een duidelijke verhaallijn onderverdeeld in een aantal episodes. Neem je lezers mee in je verhalen aan de hand van een rode draad. Zo houd je de aandacht van je publiek vast en keren ze terug op je website. Bij Gloedcommunicatie doen we dat bijvoorbeeld door maandelijks een item uit de bureaula nemen. Dit koppelen we vervolgens aan een blog en aan ons erkerbeeld.

Op zoek naar meer tips?
Goede content schrijven is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Volg een schrijfworkshop van Gloedcommunicatie. Daarin leer je om aantrekkelijke en goed vindbare content te schrijven. Of het nu binnen 140 tekens moet of op 1 A4. In een dagdeel leer je alles over structuur, koppen, metatags, SEO, algemene do’s en don’ts en natuurlijk knippen in overbodige informatie.

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Dirk van Sambeeck - webadviseur en contentspecialist dirk-portret.jpg