#film raakt

Denk jij altijd goed na voor je iets beslist? Mis! Slechts 10% van je keuzes maak je bewust, weten we uit onderzoek. En vooral bij complexe en belangrijke beslissingen is juist het onbewuste denkproces belangrijk.

Beeld door Marieke Thomassen

Nog zo’n bijzonder feit: de verwerkingscapaciteit van het onbewuste is ongeveer 200.000 keer groter dan die van het bewustzijn! Dit is eigenlijk ook niet zo vreemd als je er – bewust – over nadenkt. Ons brein is gedurende vele duizenden jaren geperfectioneerd. Wij zijn in staat om in een fractie van een seconde mensen en situaties feilloos te beoordelen op basis van wat we zien en horen. En daarop ondernemen we supersnel actie. Dat is onze aard als beestje.

Wat betekent deze kennis voor het werk van marketeers en communicatieadviseurs als het gaat om bewegend beeld?

  • Gebruik zo min mogelijk rationele argumenten en probeer het onbewuste te beïnvloeden. Er zijn namelijk maar weinig zaken waar mensen echt over (willen) nadenken.
  • Speel in op emoties en zet in op betrouwbaarheid en vertrouwen, zeker bij complexe producten.

Met dit in het achterhoofd kun je je voorstellen dat bewegend beeld een enorm krachtig medium is. En dan vooral film/video (met geluid). Zo zal bewegend beeld in de gezondheidszorg een cruciale rol gaan spelen. Gezondheidsklachten gaan per definitie gepaard met onzekerheid en angst. Met beeld dat vertrouwen wekt en angst wegneemt, is een wereld te winnen voor ziekenhuizen en andere zorgverleners: ‘dit zijn wij en dat kunt u verwachten’. En als je een verzorgingshuis zoekt voor je oude moeder of een school voor je kind, dan kun je zo veel folders lezen als je wilt. Veel dichter bij de werkelijkheid  is een kort, authentiek filmpje van een tevreden bewoner of een blij kind. Dat roept emoties op en daarmee is de keuze snel gemaakt.

Ook voor mobiliteitscommunicatie heeft video een grote betekenis als strategisch middel. Juist bij mobiliteit gaat het om gedrag en het willen veranderen daarvan. Neem bijvoorbeeld de filmpjes van BOB: de overheidscampagne tegen het gebruik van alcohol in het verkeer. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat had ervoor kunnen kiezen de kijker streng toe te spreken en alcoholgebruik te ontmoedigen. In plaats daarvan benadrukt de BOB-campagne juist ook de plezierige kant van alcohol en gezelligheid. En tegelijkertijd dat je als alcoholvrije BOB niet meteen de kniesoor van het feestje bent, maar juist de held die z’n vrienden veilig thuisbrengt. Met beeld kun je dus laten zien hoe het óók kan. Dankzij zo’n positieve, herkenbare insteek blijft het gewenste gedrag hangen in het hoofd van de kijker.

Maar, opgelet: bewegend beeld is een middel en geen doel. Net als een potlood: het gaat erom wat je ermee doet, hoe je het gebruikt. Als je wilt uitleggen of overtuigen, onzekerheid wilt wegnemen of vertrouwen wilt wekken, dan is er niets sterker dan film. En helemaal wanneer er mensen in te zien zijn. Dan lijkt wat je ziet het meest op de werkelijkheid en reageren de kijkers – onbewust – precies zoals ze in werkelijkheid zouden doen. Dus bewegend beeld, mits goed gebruikt, raakt!

---------------------------

Bewegend beeld roept emoties op en doet zo een beroep op je onderbewustzijn. Zo kan film ook bepaalde gewoontes aan- of juist afleren. Geïnteresseerd in gewoontes en intrinsieke motivatie? Lees meer>> 

---------------------------

Een grote naam in de wereld van bewegend beeld is de Amerikaanse ondernemer en regisseur Chris Milk, bekend van onder andere de video’s die hij maakte voor Kanye West, U2, Nike en Nintendo. In zijn TED-talk beschrijft Milk een vorm van bewegend beeld die dichterbij de werkelijkheid staat dan welke vorm dan ook: virtual reality. VR biedt tal van nieuwe mogelijkheden, zoals in games en kunst.
Maar in zijn TED-talk speelt VR vooral ook in op ons gevoel. Het brengt ons dichter bij de wereld om ons heen dan welke andere beeldvorm dan ook. Dat biedt ook nieuwe inzichten en mogelijkheden voor communicatieprofessionals. Bekijk hier zijn TED-talk.

 

---------------------------

Gloedcommunicatie maakt voor de productie van bewegend beeld graag en geregeld gebruik van GMG•Tukfilms. Voor de gemeente Nijmegen maakte GMG•Tukfilms een inspirerende film waarmee de gemeente zich profileert als duurzame stad. De film is niet gericht op feiten en cijfers, maar overtuigt vooral door het gevoel van de kijker aan te spreken. De betekenisvolle beelden en de speciaal gecomponeerde muziek koppelen positieve emoties aan de boodschap van de film, waardoor de kijker wordt meegenomen. Een mooi voorbeeld van hoe een goed gemaakte film een uiterst krachtig medium is om te overtuigen. Want mede dankzij de film werd de stad verkozen tot European Green Capital 2018.

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Wies Peters - beeldredacteur wies-portret.jpg