Gedragsbeïnvloeding in het verkeer

Een #snijmesje, waarmee dit Erkerbeeld is gemaakt, kan een stuk papier in iedere vorm snijden. De mens is lang niet zo gemakkelijk te vormen. Integendeel, de mens is eigenlijk maar een lastig ding. Zeker in een wereld waarin hij dankzij technologie als Google, Wikipedia, sneltreinen, zelfrijdende auto’s, e-bikes en smartphones alles panklaar krijgt aangereikt, is het moeilijk om ingesleten gewoontes te doorbreken. Om gedrag structureel te veranderen. Toch is dat precies wat we bij mobiliteitsvraagstukken doen.

Snel maar ook lui
We verplaatsen ons met de auto een stuk sneller van A naar B dan met de fiets. Bij slecht weer is het bovendien een stuk comfortabeler. En je kan ook nog eens wat meenemen. Maar het gebruik van de auto kent ook een keerzijde: veel files, bereikbaarheidsproblemen, en mensen worden luier en bewegen minder. Het leidt tot boeiende discussies over of en hoe we reisgedrag kunnen veranderen van auto naar fiets, zodat de wegen niet langer overvol zijn (altijd die ochtendspits!) en de Nederlander gezonder gaat leven.

Gewoontedier
Gedragsbeïnvloeding in het verkeer heeft als ultiem doel dat mensen vaker de auto laten staan en op andere manieren op hun werk komen, bijvoorbeeld met de fiets. Maar het beïnvloeden van gedrag is erg ingewikkeld. Waarom? Omdat wij gewoontedieren zijn. En niet zomaar ons gedrag kunnen of willen aanpassen. Iedereen heeft tientallen unieke gewoonten, die op verschillende manieren ontstaan:

  1. Veel gewoonten zijn een sociale norm. Je tandenpoetsen voor het slapen bijvoorbeeld. 
  2. Sommige gewoonten zijn persoonlijk. Denk aan altijd voor het slapen hetzelfde spelletje op je telefoon spelen.

Intrinsieke motivatie
Als mensen zijn we erg gesteld op onze vrijheid en onafhankelijkheid. Niemand zal staan te springen als gedragsverandering wordt opgelegd. Om gedrag effectief te beïnvloeden, moet aan een essentiële voorwaarde voldaan worden: intrinsieke motivatie. Dit móét aanwezig zijn om gedrag op de lange termijn te veranderen. Als jij wilt veranderen, is het jouw keuze en zal jij je best doen om je gedrag aan te passen.
Een succesvolle manier om intrinsieke motivatie op te wekken, is zelfoverreding. Dat houdt in dat mensen zichzelf overtuigen van het juiste gedrag doordat ze argumenten hebben - of aangereikt krijgen! – om bepaald gedrag al dan niet te vertonen.

Wie poetst nou niet zijn tanden voor het slapen gaan?
Precies die vraag omvat het bredere doel van gedrag veranderen in het verkeer. Dat doel is het veranderen van de sociale norm. Als het nemen van de fiets naar je werk (binnen 20 km van je huis) net zo normaal wordt als het poetsen van je tanden voordat je gaat slapen, is de gedragsbeïnvloeding geslaagd. Gloedcommunicatie is dagelijks bezig met soortgelijke vraagstukken, en heeft al verschillende beïnvloedingcampagnes succesvol afgerond. De komende maand publiceren we meer blogs waarin we daarover nog veel meer vertellen. Nu al nieuwsgierig? Kijk bij onze projecten of in de rechter kolom.



De bureaula: de rode draad van ons erkerbeeld 2016
Elke bureaula is uniek. En tegelijkertijd net zoals die van iedereen. Vol alledaagse voorwerpen met een bijzonder verhaal. Het simpele bijzonder maken, dat maakt het om je heen kijken pas echt interessant.

Wist je dat?
De eerste autogordel werd in 1956 geïntroduceerd, en het duurde tot 1976 voordat de gordel dusdanig ‘ingeburgerd’ was dat het verplicht werd hem te dragen. Dat betekent dat het maar liefst 20 jaar geduurd heeft voordat het dragen van een gordel de sociale norm was.

Gloedcommunicatie & gedragsbeïnvloeding in het verkeer
Gloedcommunicatie heeft ook gewerkt aan de volgende (gedragsbeïnvloedings)campagnes:

  • Slim Reizen
  • ROV Oost
  • Fietsroute Deventer-Apeldoorn
  • Fietsactie Samen Schakelen

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Oscar Roelofs - algemeen directeur en strategisch adviseur
oscar-portret.jpg