Geen excuses meer voor niet inzetten content marketing

Dagelijks worden enorme hoeveelheden content gepubliceerd. In blogs, Twitter, Facebook, nieuwsartikelen.

 

E-mailmarketing is niet dood
60% van de Nederlanders schreef zich afgelopen jaar in op nieuwsbrieven en 53 procent van de nieuwsbrieven wordt op een smartphone geopend. E-mailmarketing is springlevend. Er zijn miljarden e-mail accounts en e-mail heeft nog steeds een hoge conversieratio. Maar hoe zorg je voor goede content en hoe verhoog je de doorklikratio? Belangrijkste regel: maak je content relevant. En zorg ervoor dat je lezers door prikkelende linkteksten worden verleid om door te klikken naar de website. Wanneer ga jij weer aan de slag met e-mailmarketing?

Scoren met content
Het marketingbudget van voetbalclub Ajax is jaloersmakend. Toch valt het nog in het niet bij die van Champions League-deelnemers Barcelona en Manchester United. Ook Ajax dient creatief te zijn in het kiezen van de juiste content in de aanloop naar een wedstrijd en op andere belangrijke momenten. Leuk detail: bij een verloren wedstrijd plaatst de redactie veel minder berichten omdat de fans hier geen interesse in hebben. Dat het wel eens misgaat, schuift Ajax ook niet onder stoelen of banken: ‘Een verhaal over een Van der Sar die een middagje gaat keepen bij de junioren terwijl er een bestuurscrisis is: 'dat hadden we beter niet kunnen doen.’

Content first
Welke rol is er voor de content als je een intranet of website ontwikkelt? Bij grote webprojecten als Hockey.nl – De website moet in 2020 naar verwachting zo’n 1 miljoen fans bedienen – worden content, vorm en techniek (in die volgorde!) strategisch ingezet. Per contentsoort worden doelen, doelgroepen en kpi’s bepaald. Een aantal tips: ontwerp met echte content, koppel content aan meetbare doelen en blijf ook na de livegang doorontwikkelen. Voor Gloedonline een bekende boodschap: doordat wij bij het ontwikkelen van draadmodellen direct rekening houden met de contentstructuur, denken wij vroegtijdig na over content. Logisch, vinden wij, want gestructureerde content biedt voordelen voor beheer, zoekmachines en natuurlijk de gebruiker.

Iedereen heeft een verhaal
De laatste keynote spreker van het congres bewijst dat je als spreker extra kwaliteiten nodig hebt om als afsluiter op het hoofdpodium op het eind van de dag nog mensen te boeien. Met krachtige oneliners: "Marketing sucks" en "No excuses" motiveert hij de zaal om nu echt een keer aan de slag te gaan met bloggen. Geen excuses over "mijn bedrijf is saai", "wij hebben geen verhalen". Onzin volgens Chapman, iedereen heeft een verhaal! 

Wat is uw verhaal vandaag? Wat wilt u vertellen over morgen? En hoe kunnen wij u helpen om het op de juiste manier met uw klanten en prospects te delen? We horen het graag!

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Marco van Zomeren - online adviseur en directeur
marco-portret.jpg