Grijnzend in de auto over de Ramspolbrug

Grote infrastructurele projecten zijn complex. Ook op het gebied van communicatie. “Ze leggen een snelweg aan in mijn achtertuin!” of “Was die weg nu maar twee banen breder zodat mijn vrachtwagens niet in de file staan”. Het bouwen van een snelweg of brug raakt vele mensen.

Wat voor de een heel fijn is, is voor de ander een absoluut drama. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan in je projectcommunicatie. Daar weet Janine Tiekstra, die bijna negen jaar als communicatieadviseur bij Gloedcommunicatie werkt, alles van. Als pietje-precies van ons bureau werkt ze op dit moment aan een aantal projecten voor Rijkswaterstaat.

Waarom word jij blij van je baan?
“Natuurlijk maakt een tevreden klant me altijd blij. Het is leuk om te horen dat een bijeenkomst goed is verlopen of er hele goede reacties zijn op een nieuwsbrief. Maar wat ik ook écht interessant vind aan werken voor Rijkswaterstaat, zijn de projecten zelf! Het zijn namelijk magnifieke projecten die je in je dagelijkse leven tegenkomt. Ik heb een brug of sluis dan wel niet gebouwd, maar ik heb wel aan het project bijgedragen met mijn werk! Bijvoorbeeld de Ramspolbrug, waarvoor ik de bouwcommunicatie verzorgde. Iedere keer als ik er nu overheen rijd, zit ik grijnzend in de auto. Ook omwonenden zijn soms heel enthousiast over projecten. In Nijverdal woont bijvoorbeeld een stel dat de bouw van de Salland-Twentetunnel al volgt sinds het idee in 1975 ontstond. Ze hebben thuis klappers vol met folders, ook werk van mij, en zijn elke keer super enthousiast. Dat is natuurlijk hartstikke leuk om te zien!”

Wat doe jij als communicatieadviseur nou precies voor een project?
“Elk project begint met een uitgebreide analyse. Daarin beantwoord ik voor mezelf een aantal vragen. Welk probleem speelt er voor een organisatie of project? Wie is erbij betrokken? Welke doelgroepen zijn er en hoe staan zij tegenover het project? Hoe bereiken we die doelgroepen? Wat is het doel van de communicatie? Met die informatie geef ik advies over de middelen, informatie en tone-of-voice die nodig zijn om het doel te bereiken. Daarna begint de uitvoering. Ik maak bijvoorbeeld een nieuwsbrief, of organiseer een informatiebijeenkomst voor bewoners. Zo begeleid ik communicatietrajecten over verschillende plannen en projecten van Rijkswaterstaat. Dat doe ik onder andere voor de bouw van de Salland-Twentetunnel in Nijverdal, de renovatie van stuw- en sluiscomplexen in de Nederrijn en Lek en het onderhoud aan de IJsselbrug bij Doesburg.”

Ben je nu dan een echte sluis- en brugkenner?
“Nou ik heb geen technische achtergrond, maar ik heb de laatste jaren wel veel bijgeleerd! Als ik projecten uit wil kunnen leggen, moet ik ze zelf natuurlijk eerst begrijpen. Ik ga daarom graag langs bij projecten om te kijken hoe het allemaal in elkaar zit en te praten met het projectteam van Rijkswaterstaat. Die mensen weten er natuurlijk alles van, maar ze gebruiken veel vaktermen. Die vertaal ik om de technisch complexe details begrijpelijk te maken voor de doelgroep.”

Welke vaardigheden zijn onmisbaar als communicatieadviseur?
“Nieuwsgierigheid en inlevingsvermogen. Je moet projecten goed kunnen analyseren en willen leren hoe een project in elkaar zit, maar je ook in kunnen leven in de doelgroep en de klant. Wat betekent een snelweg door je achtertuin? En hoe moet Rijkswaterstaat daarover communiceren? Hoe kun je mensen op een positieve manier beïnvloeden met behulp van communicatie? Als communicatieadviseur ben je eigenlijk het verlengstuk van een organisatie. Het is dus belangrijk dat je de huisstijl goed beheerst en nauwkeurig werkt. Wees vooral niet bang voor technische termen en jargon, alles kun je leren!”

 

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Janine Tiekstra - communicatieadviseur janine-portret.jpg