Het communicatieplan de prullenbak in!

Je site heeft te veel #logopoep! En weg met de 4 p’s.” Zomaar een paar wilde uitspraken die we moeten onthouden na de afgelopen CommunicatieBreak.

Waarom? Omdat ons werk als communicatieadviseur er leuker van wordt, maar vooral ook beter! Goed nieuws dus.

Maar ook wel wat oud nieuws hoor. Van de contentmarketingspecialist krijgen we stap voor stap te horen en te zien hoe een contentstrategie opgebouwd moet worden. Oké, dat weten we voor ’t belangrijkste deel natuurlijk wel. En toch zijn er een paar details die mij – en dus ook u als onze klant – helpen.

Val ze daar niet mee lastig
Maar goed, de boodschappen die we best weten (ahum): “Kijk eens goed naar je eigen homepage. Daar staat vast veel teveel jullie logo en eigen naam. Logopoep! Val daar de bezoeker niet mee lastig. Dit weten ze wel, want ze zijn er al! En denk in ‘u en jij’ in plaats van ‘wij en ons’.” En dan nog een paar no-no’s die de kern van een goede contentmarketingstrategie bepalen:
- Wees niet te product-gedreven
- Focus op de gebruiker/bezoeker!
- Achterhaal wat in zijn hoofd speelt. Waar ligt hij wakker van?
- Los zijn probleem op, geef antwoord op zijn vragen
- Luister dus goed om te begrijpen… niet om te verkopen!

Lekt de contentmarketing bij ons?
En de specialist heeft natuurlijk zijn huiswerk gedaan. Op basis van de deelnemerslijst laat hij een paar voorbeelden zien. Van hoe het niet moet. Eerst komen de multinationals en grotere corporate merken uit de zaal voorbij. Die staan er niet al te goed voor. Dan nog een paar landelijke en regionale spelers die ook ongevraagd advies krijgen. Oei, oei, oei… Ik voel de bui al hangen... als heerlijke afsluiter gaat ie waarschijnlijk vertellen dat er ook een communicatiebureau in de zaal zit. En die moet het natuurlijk foutloos doen. Dan laat hij vast onze site op het grote scherm zien met de boodschap dat de het bij de loodgieter thuis altijd lekt! Maar gelukkig! We krijgen geen wijze les. Onze site doet het dus goed! Alhoewel, als ik later zelf nog eens goed kijk, zie ik dat onze naam toch wel een keer of wat teveel wordt genoemd. En aan onze productpresentatie kan ook nog best gewerkt worden. Ik laat mijn collega’s maar eens even weten wat ik allemaal geleerd heb.

Roel Willems

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Oscar Roelofs - algemeen directeur en strategisch adviseur oscar-portret.jpg