Ingewikkeld doen over wijn en communicatie

Een spontane wijn met stroperige tranen als de zon die de zee in zakt, subtiele neus van rood fruit, krachtige ondertonen van ceder en zoute drop. Volgt u het nog? Over wijn kun je heel gemakkelijk heel ingewikkeld doen. Over communicatie trouwens ook.

Kenner in de dop
Als het om wijn gaat, ben ik meer liefhebber dan expert. Een kenner in de dop, maar veel meer figuurlijk dan letterlijk. Dat heb ik van geen vreemde. Mijn vader heeft – samen met zijn broers en zussen – een kleine wijngaard op de zandgronden van Zuidoost-Brabant. De Catharinahoeve, vernoemd naar mijn oma. Daar hielp ik in het laatste weekend van september mee met de oogst, het ontstelen van de trossen en het kneuzen van een enorme berg druiven. Over een tijdje gaat het geperste sap het vat in. Gist erbij en dan het wachten. Zo simpel is het eigenlijk. Waarom doen we over het beschrijven en beleven van een goed glas dan zo ingewikkeld?

Weg met hoogdravend lexicon
Erik Asimov, wijnkenner en -recensent van de New York Times, pleitte er enkele jaren terug voor om voortaan met twee woorden te spreken als het over wijn gaat. Niet uit respect of beleefdheid. De columnist hekelt het hoogdravende lexicon. Volgens hem moet het mogelijk zijn alle wijnen te duiden met twee woorden: sweet (zoet) en savory (hartig). Niet meer, niet minder. ‘The more specific the description of a wine, the less useful information is actually transmitted.'

Dat klinkt als muziek in mijn oren. Ook omdat deze denkwijze zo goed bij het communicatievak past. Over goed communiceren kunnen we heel ingewikkeld doen. Offerteaanvragen met een programma van eisen van 150 kantjes. Marketingboeken vol nietszeggende, holle terminologie: ‘In tijden van recessiemarketing streven we voor maximaal engagement naar een geoptimaliseerde customer experience. Brand ambassadors maken ons merk likeable, waardevol en ijzersterk.’ En dan nog iets met [vul maar in] 3.0. Blabla. Maar dat hoeft niet. Laten we ons werk met veel eenvoud, nuchterheid en vooral plezier blijven doen. Gewoon mooie dingen maken. Gist erbij en genieten maar.

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Dirk van Sambeeck - webadviseur en contentspecialist dirk-portret.jpg