Kijken door het oog van de G

Waar we privé zo worstelen om onze rug recht te houden en te balanceren tussen al die belangen en gevoelens, werkt het zakelijk toch heel anders. Instellingen en bedrijven weten het: perceptie telt.

‘Trek je niet te veel aan van wat anderen van je denken’. Een les die we onze kinderen graag meegeven. Ze moeten immers zelfstandig worden. Onafhankelijk zijn. Zelf nadenken. Hun eigen koers bepalen. We zeggen het met liefde. En menen het ook. Het goede voorbeeld geven? Tuurlijk, maar… een beetje ‘mainstream’ voelt soms best safe. En een kind moet ook gewoon kunnen luisteren, toch? Op je werk is het misschien wel moeilijker. Je vindt al heel lang dat het anders kan, maar ja, het is toch je leidinggevende, he...

Perceptie telt
Waar we privé zo worstelen om onze rug recht te houden en te balanceren tussen al die belangen en gevoelens, werkt het zakelijk toch heel anders. Instellingen en bedrijven weten het: perceptie telt. In de werkende wereld maken we ons zéker druk om wat ‘de ander’ vindt. Professioneel druk. Omdat ze klant zijn. Of kunnen worden. Omdat ze financier zijn. Of kunnen worden. Het beeld van je organisatie bepaalt of die ander met je in zee wil. Zo simpel is het. Dat snappen we allemaal. Dan wil je weten door welke bril die ander kijkt. Daarom werken we zo hard om als organisatiemerk het juiste plekje te veroveren in het brein van klant, financier of medewerker. En werken we net zo hard om die ‘breinpositie’ niet te verliezen door slechte kwaliteit of een stommiteit. Het eerste kennen we als imago; het tweede als reputatie.

Inside out
Maar je kunt tegelijk ook jezelf niet verloochenen. Je bent wie je bent - met al je normen en waarden. Je identiteit staat dus min of meer vast. Ook als organisatie heb je een dominante cultuur en overheersende waarden. Dan is het de kunst juist díe waarden aan te spreken die je al zover hebben gebracht. De waarden die kracht geven. De ‘handtekening’ van je organisatie. Je merk. De kern van wat je relevant en onderscheidend maakt voor de ander. Die waarden expliciet maken en ‘activeren’ bij je belangrijkste stakeholders; da’s de kern van een merk bouwen. Daar begin je intern mee. Immers: je eigen mensen maken je merk. Daarom vormen zij vaak juist dè groep die je voor je moet ‘winnen’. Het is een ‘inside-out’ gedachte. Niet kiezen voor gekunstelde waarden die ‘de markt oplegt’ maar acteren en groeien van binnenuit; vanuit eigen kracht.

Engagement
Die ’wetten’ van de communicatie gelden natuurlijk net zo hard voor ons als bureau zelf. De identiteit van Gloed laat zich herkennen door een groot hart voor maatschappelijke vraagstukken en de overtuiging dat echte interactie en dialoog het verschil kunnen maken. We noemen dat vuur, verbinding en beweging. Noem het engagement. Dáár zijn we van. En dat laten we zien. We worden warm van organisaties en initiatieven die er toe doen in de wereld. Daarom zijn we nieuwsgierig en vragen we door. Maar niet voor we de klik hebben. Zonder connectie gebeurt er immers niets. Samen leggen we de identiteit bloot, vinden we de strategie die het verschil maakt, het verhaal dat raakt en de vorm die prikkelt. En we houden niet op tot het succesvol blijkt. Want een middel heeft altijd een doel. Communicatie gaat dus over waarde toevoegen.

Dát… is kijken door het oog van de G. De G van gloedvol. Onze bril . Die ligt niet in de la. We dragen ‘m de hele dag.

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Erik Lelieveld - strategisch communicatie adviseur erik-portret.jpg