'niets kunnen'? Dat valt best mee

‘Werkervaring’ is het toverwoord wanneer de banen niet voor het oprapen liggen. Wat doe je dan, als je vers uit de collegebanken komt en je diploma nog warm is van de printer? Of als je nog aan de collegebanken gebonden bent, maar de ‘echte wereld’ steeds dichterbij komt?

Door Emma Broekhuizen en Charlotte Bomon

We hoorden onszelf zeggen: ‘Ik wéét wel veel, maar in de praktijk kán ik nog niets’. Een stage-/werkervaringsplek bleek een goede optie: snuffelen aan de bureauwereld, praktijkervaring opdoen en ontdekken of de communicatiewereld wel iets voor je is. En waar kan dat beter dan bij een full-service communicatieadviesbureau? Tijdens een stage leer je wat werken is, wie je bent, en dat het ‘niets kunnen’ behoorlijk meevalt.

Hulp van de zolderkamer
Charlotte en ik (Emma) zijn sinds september ‘stagiaire advies’ bij gloedcommunicatie. Vanaf ons zolderkamertje helpen we communicatieadviseurs (en soms tekstschrijvers) bij het vervullen van hun taken. Zoals:

  • het interviewen van de genomineerden voor de Mooi Mens Verkiezing (IZZ)
  • een planning om die dertien genomineerden, door het hele land, in één week tijd te filmen
  • een onderzoek naar trends in relatiemedia
  • dagelijkse communicatie-uitingen, zoals uitnodigingen, offertes en contact met klanten
  • het organiseren van een klantendag
  • diverse moodboardsessies organiseren

Daar kregen we het volgende automatisch bij:

  •  22 toffe collega’s
  •  100 pauzes aan een gezellig gedekte tafel
  •  20 weekstarten
  •  300 koppen thee
  •  375 rijstewafels
  •  en heel veel koekjes

 

Blik op de bureauwereld
Je leert als stagiaire hoe het werkt in de ‘bureauwereld’. Dat er kurken knallen als er een nieuwe klant wordt binnengehaald en dat er taart is wanneer een campagne succesvol wordt ontvangen. Maar je ziet ook bedrukte gezichten wanneer een aanbesteding niet doorgaat. Je leert wat connecten, schakelen en overdragen inhouden en dat collega’s elkaar bijstaan als iemand qua uren ‘zwaar in de min’ zit. Je leert dat samenwerken de leukste ideeën oplevert en dat je met elkaar de beste resultaten boekt. Dat advies, tekst en vormgeving elkaar perfect aanvullen.

Jezelf ontdekken
Je bent als stagiaire een spin in een web tussen klant en collega. Daarvoor moet je leren plannen, communiceren, samenwerken en omgaan met deadlines. Tegelijkertijd ontdek je over jezelf waar je goed in bent, wat je graag doet en of je een goede planner bent. Of juist niet.

Beeld van de praktijk
Een half jaar stage bij gloedcommunicatie geeft ons als (ex-)student een duidelijker beeld van hoe het er in de praktijk aan toegaat. Je komt los van communicatiemodellen in je studieboeken en ontdekt dat niet alles wat je op de studie leert, in de praktijk toepasbaar is. Je leert ook dat er soms oplossingen nodig zijn die niet in je boeken staan, of waar je vooraf nog niet aan gedacht had. En hoe die oplossingen eruit zien? Dat leer je dan weer in de praktijk.

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Annemiek Bolscher - algemeen directeur en strategisch adviseur
annemiek-portret.jpg