Nieuwe inzichten Content Marketing & Webredactie

Donderdag 9 november heb ik (Carine Payens), samen met Dirk van Sambeeck, mijn werkplek op het Gloedkantoor een dagje achtergelaten om diverse presentaties van het Congres Content Marketing & Webredactie bij te wonen. Hier een kort verslag van wat ik gehoord heb met diverse do’s, don’ts en de nieuwste trends!

Win het vertrouwen van je klant

Het congres startte met een inspirerende sessie van Gerry McGovern (o.a. van Microsoft & Dropbox). Hij liet ons weten dat we de klant centraal moeten zetten bij alle content die we maken. Met alle content die er tegenwoordig is, worden mensen kritischer en wordt de boodschap van een merk niet altijd meer geloofd. Gebruikerservaringen zijn hierbij heel belangrijk, denk maar aan Airbnb en Uber. Vraag je klanten om hun mening en plaats deze zichtbaar op de website, hiermee win je vertrouwen.

 

Creepy marketing?

Van analist Rebecca Lieb kregen we allerlei trends te horen over de nieuwste technologische ontwikkelingen. Zo kun je binnenkort met je eigen smartphone je hotelkamer openen. En reclames en aanbiedingen worden steeds verder gepersonaliseerd op basis van customer data. Denk maar aan het bezoeken van een bioscoopfilm waarna je via je mobiel in de supermarkt korting krijgt op film-merchandise. Dit blijkt een verkoopgroei op te leveren van 5% tot 7%! Maar of we hier al klaar voor zijn in Nederland is maar de vraag. Kunnen wij nuchtere Hollanders deze ietwat creepy achtervolgingstechnieken wel aan?

 

Facebooknieuwtjes

Peter Minkjan (van Likeconomics) wist te vertellen dat Facebook zich ook door blijft ontwikkelen. Binnenkort kun je namelijk ook geld overmaken via Facebook Messenger, komt ook Facebook met een bril (denk aan de Google Glass) en komt Facebook met het videoplatform Facebook watch. Houd er rekening mee in je Facebookuitingen dat maar liefst 87% ze ziet via een mobiel device. Link je van Facebook naar je website, zorg er dan dus voor dat je website geschikt is voor mobiele weergave!

 

E-mailmarketingtips van Eddy Boeve

Het verzenden van een eigen e-nieuwsbrief biedt nog steeds vele voordelen. Je blijft in het vizier en je informeert de klant over je activiteiten. Houd wel rekening met deze do’s en don’ts bij de verzending van je nieuwsbrief. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je vóór de tekst op een aanmeldknop de woorden ‘Ik wil me ...’ plaatst. Dus: ‘Ik wil me aanmelden’ of ‘Ik wil me inschrijven’. Dit kun je natuurlijk ook toepassen op buttons op je website.

Wat echt niet meer kan in een nieuwsbrief? Als onderwerpregel zoiets melden als: ‘Nieuwsbrief december 2017’. Wat je wél moet doen? Inzicht geven in de inhoud van de nieuwsbrief en de lezer nieuwsgierig maken. Maak bijvoorbeeld gebruik van de titel van een artikel waar je naar verwijst. Let er daarbij op dat de titel niet te lang is. Om goed te onderzoeken wat jouw lezers aanspreekt kun je het beste een A/B-test uitvoeren. Wil je meer weten over A/B-testing, neem dan contact op met mij of een collega van Gloedonline.

 

Zakelijk vloggen

Ook de zakelijke vlog is in opkomst. Interessant voor je klanten, maar zeker ook voor je eigen medewerkers. Je krijgt inzicht in wat er binnen jouw bedrijf allemaal gedaan wordt, dit creëert trots en waardering. Ook kan het zorgen voor een betere samenwerking omdat je meer inzicht kunt krijgen in de kwaliteiten van je collega’s. Binnenkort volgen een aantal medewerkers van Gloed een workshop over zakelijk vloggen. Houd onze website, Facebookpagina en LinkedInpagina in de gaten!

 

Hoe maak je de beste video’s?

Tijdens de presentatie van Andrew Davis kregen we dé ultieme tips voor het maken van geweldige videocontent. Hierover hoor je meer bij ons eerstvolgende erkerbeeld.

Vol inspiratie keerden we terug van het Congres Content Marketing & Webredactie. Het belangrijkste dat ik van deze dag geleerd heb? Wees jezelf en vertel je verhaal, zorg ervoor dat het echt is. De ervaring van gebruikers is hierbij veel belangrijker dan de boodschap van het merk.

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Carine Payens - online marketeer
carine-portret.jpg