Pak je kijker in met uitpakken: de magie van unboxing

Meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd. Elke gebruiker kijkt dagelijks gemiddeld een uur naar filmpjes. En elke minuut komt er voor ruim 400 uur aan content bij. YouTube: dé plek voor wat voor filmpje je ook zoekt. En voor elk filmpje bestaan geïnteresseerde gebruikers.


Film en fotografie: Dennis Vloedmans

67 miljoen keer plezier
Een bestelling op internet is zo gepiept. Eén druk op de knop, betalen met iDeal en een dag later ligt je paar nieuwe Nikes of de allernieuwste iPhone op de mat. En hoewel je weet wat de inhoud van de doos is, kun je een licht gevoel van euforie tijdens het uitpakken niet onderdrukken. Raar? Misschien, maar je bent niet de enige. Tik ‘unboxing’ in op YouTube en je kunt kiezen uit 67 miljoen video’s waarin iemand iets voor je uitpakt. Hier kun je, ook als je even geen geld hebt om zelf iets te kopen, je hart ophalen met een uitpakvideo.

Ik hoor je vragen: zitten mensen daarop te wachten? Het kanaal Unbox Therapy is volledig gewijd aan unboxing videos en heeft ruim 9,3 miljoen volgers. Hun laatste filmpje, waarin een koptelefoon wordt uitgepakt, werd in 2 dagen tijd meer dan 900 duizend keer bekeken.

Dat er een zekere magie heerst rondom uitpakken, bewijst het enorme aantal views van de ‘ontdoos’-video’s. Maar wat zorgt er nu voor dat duizenden mensen van begin tot eind blijven kijken? Dat 640 duizend mensen genoeg geboeid worden om 20 minuten lang het uitpakken van de nieuwste iPhone X te volgen? Hoe vermaak je 1,2 miljoen mensen ruim 22 minuten met 36 pakketjes met make-up?

Aandacht, aandacht, aandacht
Het antwoord op deze vraag is: aandacht! Voordat je mensen kunt interesseren, beïnvloeden of informeren met video, moet eerst hun aandacht getrokken worden. Hoe je die aandacht vangt en vervolgens vasthoudt, is belangrijk voor het succes van je video, stelt contentmarketeer Andrew Davis.

Hoe win je met je website het vertrouwen van je klanten? Wat zijn de do’s and don’ts voor nieuwsbrieven? Carine ontdekte de nieuwste ontwikkelingen op het Contentmarketing & Webredactie Congres en deed verslag.

Andrew Davis was de laatste spreker op het congres en gaf in zijn verhaal bruikbare tips voor het grijpen en vasthouden van de aandacht van je kijkers. Hoe doe je dat precies? Hoe maak je de allerbeste video’s?

Licht een tipje van de sluier op
YouTube biedt veel mogelijkheden om te zoeken naar filmpjes waarin je werkelijk geïnteresseerd bent. Anders dan bij televisie, hoef je hier niet naar ellenlange reclameblokken of vervelende voorstukjes te kijken. Speel daarop in door in je titel en/of beschrijving alvast een aanzet te geven: wat staat de kijker te wachten?

Geef niet te vroeg te veel weg
We maken onze video’s kort en bondig, omdat de kijker zogenaamd niet meer tijd heeft. Onzin! Als de video boeiend genoeg is, blijft een kijker ook langer dan 2 minuten kijken. Gaat je video over een reddingsactie van een puppy, zorg dan dat de daadwerkelijke redding niet al na 10 seconden plaatsvindt. Je kijker heeft daarna geen reden meer om te blijven kijken.

Bouw spanning op
Een belangrijke aanvulling op tip 2: bouw wat gezonde spanning op. Geef je al vroeg te veel clous weg, dan is de spanning al snel ver te zoeken. Enzo Knol begint in zijn unboxing video van 20 minuten pas na 10 minuten over de iPhone (wanneer pakt hij die iPhone nou eens uit?). Zijn veelal jonge publiek blijft daarna nog lang kijken, omdat Enzo’s mening er voor hen toe doet (Wat vindt hij van de iPhone? Is deze het sparen waard?)

Zorg voor een hoogtepunt, een verrassing
Mensen zijn dol op verrassingen! Zo zijn onze hersenen nu eenmaal geprogrammeerd: een verrassing zorgt voor een flinke reactie van ons ‘beloningscentrum’, waardoor we onszelf even gelukkig voelen. Een hoogtepunt in je video die mensen even niet zagen aankomen kan daartoe bijdragen.

Met deze tips in het achterhoofd, kun je van elke video een groot succes maken. En kun je mensen minutenlang geboeid houden met bijvoorbeeld het uitpakken van de nieuwste iPhone, of zelfs 3 kwartier lang door elastiekjes om een meloen heen te doen.

De Uitpakmaniak
Word jij ook zo gelukkig van het uitpakken van cadeautjes? Wij ook! En uitpakplezier is van alle tijden, dat bewijzen Van Kooten & De Bie met hun uitpakmaniak, eind jaren ’80. In het legendarische programma Keek op de Week zien we Robert van Effen en wat het uitpakken van al die pakjes voor hem betekent.

 

Justin Muis

 

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Wies Peters - beeldredacteur
wies-portret.jpg