Pixel-perfect?

In wat bekendstaat als de mooiste ruimte van het Gloed-gebouw (Licht! Riant! Tuinzicht!) volgt frontendspecialist Bas de totstandkoming van het erkerbeeld van april: de G van Gloed in ‘pixel art’.

Pixel-perfect. Nog niet eens zo lang geleden was dat het hoogst haalbare voor een frontendontwikkelaar. Bas: “Een pixel-perfect lay-out was de basis van elke website. Achter elke pixel, elke lijn zat een idee. Design was allesbepalend. Mijn voornaamste taak was om het ontwerp van de website 100% na te maken. Ik kreeg een Photoshop-design en zette dat pixel voor pixel om in html en CSS. Maar websites worden responsive, moeten zich aan verschillend apparaten – desktop, tablet, smartphone – aanpassen. Daarmee wordt een-op-eenmatch tussen design en technische realisatie praktisch onmogelijk. Je zou dan per beeldformaat een ontwerp moet maken en dat pixel-perfect kopiëren. Onbegonnen werk. Pixel-art is springlevend – kijk naar de G! –, pixel-perfect is hartstikke dood.”

Content telt
Voor deze frontendspecialist geen gepriegel met pixels meer. Evenmin laat Bas zich nog langer uitsluitend leiden door het ontwerp van een site. “Design is veel meer een richtsnoer geworden”, stelt hij. “Met design creëer je sfeer, roep je een bepaald gevoel op bij de gebruiker. Design is ook heel belangrijk bij het optimaal presenteren van de informatie. Maar het is de content zelf die telt. Informatie moet op alle schermen goed overkomen, bezoekers moeten snel vinden wat ze zoeken. Dat effect bereik je niet met een tot op de pixel gedetailleerde site, wel met een product dat qua techniek en design klopt.”

Eigen schilletje
In het proces om te komen tot een dergelijke website is vroegtijdige samenwerking tussen vormgever, frontendspecialist en backendontwikkelaar noodzakelijk. “Waar we vroeger nog wel eens lijnrecht tegenover elkaar stonden – niet elk ontwerp was zonder meer 100% technisch realiseerbaar – kijken we nu samen naar de uitgangspunten. Hoe kunnen we de informatie presenteren zodat deze op alle apparaten optimaal tot haar recht komt, hoe creëren we een goede gebruikerservaring? Responsive design is dynamisch, vloeibaar. Wacht, ik laat het je zien.” Bas werkt op dit moment aan een nieuwe website voor een adviesbureau. Op zijn scherm schakelt hij razendsnel tussen de varianten voor desktop, smartphone, tablet en minitablet. “Dezelfde uitstraling, dezelfde informatie, maar de presentatie is net een beetje anders. Elk apparaat heeft zogezegd een eigen ‘schilletje’.”

Scoren op Google
Bij de bouw van nieuwe websites en het aanpassen van bestaande sites gebruiken Bas en zijn collega’s de nieuwste technieken. “De ontwikkelingen op het gebied van browsers en apparaten gaan zo snel dat een website al snel achterhaald is als je niet de meest recente standaarden gebruikt”, stelt Bas. “We kijken daarbij bewust verder dan ‘mobile first’: websites moeten goed draaien op álle apparaten.” De toepassing van de allernieuwste standaarden biedt opdrachtgevers nog een voordeel. “Websites die hieraan voldoen, scoren hoger in de Google-ranking. En dat is weer interessant als je nieuwe bezoekers naar je site wilt loodsen.” 

De bureaula: de rode draad van ons erkerbeeld 2016
Elke bureaula is uniek. En tegelijkertijd net zoals die van iedereen. Vol alledaagse voorwerpen met een bijzonder verhaal. Het simpele bijzonder maken, dat maakt het om je heen kijken pas echt interessant.


Pixel art
Een vorm van digitale kunst waarbij afbeeldingen worden bewerkt op het niveau van de individuele pixels. Pixel art wordt gemaakt door met de hand pixel voor pixel te editen, zonder gebruik van automatische hulpmiddelen.

Toffe dingen
De invloed van de frontendspecialist is met alle nieuwe ontwikkelingen toegenomen. Bas: “Het vakgebied is breder geworden en daarmee ook complexer. Samenwerken, inlevingsvermogen en creatief denken zijn nu minstens zo belangrijk als technische kennis. Voor mij biedt mijn werk meer uitdaging, omdat we samen toffe producten mogen maken.” 

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Bas Schouten - front end developer
bas-portret.jpg