SEO: vinden en gevonden worden

Ik dwaal regelmatig radeloos door huis op zoek naar sleutels of mijn telefoon. Of naar het inlogapparaat voor internetbankieren of dat briefje met een telefoonnummer dat ik echt niet mocht vergeten.

Ik ben erg goed in zoeken, maar onwijs slecht in vinden. En het gekke is, dat ik daar online helemaal geen last van heb. Ik boek de voordeligste stedentrips, download fietsroutes uit heel Europa en koop kleding die altijd in één keer past. Online lijkt de hooiberg weliswaar immens groot, maar is het vinden van de speld gek genoeg een peulenschil. Hoe zit dat?

Internet is een gigantische hooiberg. En een website, webshop of blog een piepkleine speld. Slagen uw bezoekers erin om uw site te vinden? En als ze er eenmaal zijn, doen ze dan wat u graag wilt – een aankoop, informatie aanvragen of een afspraak maken? Of klikken ze toch vaak weer weg? Hoe vinden bezoekers en hoe vinden ze je, zijn twee heel verschillende dingen.

Goed gevónden worden

Als eigenaar of beheerder van een website kun je zelf enorm veel doen om ervoor te zorgen dat juist jouw site beter gevonden wordt. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat technisch alles in orde is, met leesbare urls, een goede sitemap en beperkte laadtijd. Google geeft websites met een ‘responsive’ design – dus met een aangepaste weergave voor mobiel – een betere ranking, maar ook in content is met wat aandacht een wereld te winnen:

  • Zorg ervoor dat elke pagina om één keyword draait. Daarbij is het essentieel om precies die woorden te gebruiken die je doelgroep gebruikt om te zoeken. En dat die woorden – keywords – terugkomen in koppen en tussenkoppen.
  • Schrijf tekst volgens de richtlijnen voor webcopy. Is content op elke pagina uniek? Google houdt immers niet van ‘duplicate content’: content die op meerdere plaatsen onveranderd terugkomt.
  • Maak je site waardevoller voor zoekmachines door andere (waardevolle) websites naar jouw website te laten linken.
  • Realiseer extra verkeer met aansprekende content via social media en SEA.

Deze dingen goed doen, zijn echter nog geen garantie voor een topranking in Google. Want de concurrentie zit ook niet stil. Scoort die hoger? Probeer dan te ontdekken hoe hij zijn website heeft ingericht en zijn diensten of producten heeft omschreven. Wat doet hij goed en wat kan jij beter? Analyseer – bijvoorbeeld met Google Analytics – ook je eigen performance. Als je ziet waar mensen afhaken, instromen, vandaan komen en zoeken, levert dat heel veel informatie op om je website nog beter vindbaar te maken.

Góéd gevonden worden

Oké, je hebt aan alle bovenstaande voorwaarden voldaan. Je website draait als een zonnetje, je keywords matchen precies met de zoekopdrachten van je bezoekers. Blogs en andere sites verwijzen naar jou als expert. Succes verzekerd? Nog niet. Want als jouw bezoek op je website belandt, wat vinden ze dan van je? Kunnen ze hun ‘taak’ uitvoeren? Is content servicegericht? Herkent je doelgroep zich en wat straal je uit? Aandacht voor functionaliteit, design, beeld bepalen hoe deskundig en betrouwbaar je overkomt. En dus je online imago en of ze nog eens terugkomen. Genoeg stof tot nadenken. En hebt u daarbij hulp nodig? Dan weet u ons te vinden.

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Dirk van Sambeeck - webadviseur en contentspecialist dirk-portret.jpg