Storytelling is sterk spul

Dat weten we bij Gloedcommunicatie heel goed. Een verhaal raakt het hart. Pas als er emotie bij komt kijken, is iets een verhaal. Een uitgeknepen tube tandpasta is niets. Maar De tube tandpasta die je achterliet toen je voorgoed weg ging wel.

En dat is weer een ander ding dan De tube die jij zoals gewoonlijk laat rondslingeren. Een verhaal is drager van emotie. Het vormt het beeld, kleurt het beeld. Verhalen zijn extreem krachtige middelen.

Dat is niet nieuw en het woord ‘storytelling’ gonst dan ook rond, wat hier en daar aanleiding geeft tot kritische vragen. Storytelling is niet alles, zeggen ze en dat is natuurlijk waar. Zoals elk middel moet je het alleen inzetten waar het nodig is. Bijvoorbeeld om draagvlak te creëren voor een groot project. Of om de binding te versterken van werknemer en organisatie. Alles heeft zijn verhaal en het is de kunst om dat verhaal aan de oppervlakte te brengen.

Communicatie begint daarom met luisteren. Als wij organisaties strategisch advies geven, stellen we de vraag: wie ben je eigenlijk? Een bioloog vertelde me dat je pas weet welke plant je voor je hebt bij de bloei. Aan de bloem zie je welke plant het is. Vertel je verhaal en je laat je kennen! Wat wil je, wat kun je, waar kom je vandaan? Het verhaal kleurt de waarneming van de werkelijkheid. Het bepaalt ons gevoel voor de persoon, de organisatie, de plek, de activiteit. Storytelling is misschien niet alles, maar communicatie kan niet zonder.

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Annemiek Bolscher - algemeen directeur en strategisch adviseur annemiek-portret.jpg