Working-Out-Loud

Working-Out-Loud: digitale technologieën maken het makkelijker om mensen en hun specifieke, waardevolle kennis te verbinden. Hoe kun jij vandaag nog beginnen met hard-op werken?

Mijn bureaula is uniek, en tegelijkertijd net zoals die van iedereen. Alledaagse voorwerpen met toch elk een bijzonder verhaal. Het simpele bijzonder maken, dat maakt het om je heen kijken pas echt interessant. Onlosmakelijk met mij verbonden zijn de kleurrijke post-its: vergeet-me-nietjes die rond mijn computerscherm dwalen. Mijn gedachten gevangen op papier. Ideeën die niet mogen vervliegen in de waan van alledag.

Working Out Loud
Eigenlijk is het zonde om al die ideeën voor jezelf te houden. Juist daarom vind ik het concept van Working Out Loud zo interessant. Eerst verbinden, dan delen. Dit leidt tot nieuwe inzichten die vaak zelfs innovatie als gevolg hebben, zo luidt de belofte. De kern van het verhaal? Het openlijk delen van je werk en de uitvoering daarvan. Delen wat je doet, en hoe je dat doet.

Toen de term Working Out Loud in 2010 geïntroduceerd werd, hoorde daarbij de volgende rekensom: Het beschrijven en delen van je werkzaamheden + anderen laten meekijken en bijdragen. Tegenwoordig wordt Working out Loud vooral gezien als een transparante manier van werken met als doel kennis te delen en te vermeerderen. Het gaat hierbij vaak om de verbinding van medewerkers binnen een organisatie, maar het kan ook gaan om een groep mensen met dezelfde interesse of expertise.

Werk-in-uitvoering
Digitale technologieën hebben het veel makkelijker gemaakt om mensen en hun specifieke, waardevolle kennis te verbinden. Inzichten, concepten, doelstellingen, en denkrichtingen onbaatzuchtig delen via interne social media, post-its (!), clouds, posters, of een weekstart. Hoe kun jij vandaag nog beginnen met hard-op werken?

1. Bleek een specifiek onderdeel van jouw aanpak succesvol? Deel dit met collega’s. Wie weet kunnen zij hierop verder bouwen in een volgende opdracht. Zo ontving ik laatst via de mail een tip over de wederopstanding van gif-afbeeldingen. Het kan erg leuk zijn om dit middel in te zitten bij uitingen op social media. Had ik zelf waarschijnlijk niet aan gedacht.

2. Beschrijf de opzet van een training die je gegeven hebt in een openbaar document. Afgelopen week brainstormde ik over de indeling van een workshop. Het had zomaar gekund dat een van mijn collega’s zich al eens bezig gehouden heeft met iets soortgelijks en precies weet wat de vorige keer wel en niet werkte. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor een doelgroep analyse.

3. Deel in een update waar je de komende week aan werkt. Wat is de grootste uitdaging op dit moment? Loop je ergens vast? Het kan zomaar zijn dat iemand van een andere afdeling of vestiging je van bruikbare feedback kan voorzien. Een bijkomend voordeel is dat je collega’s een beter en completer beeld van jouw kennis en ervaring krijgen zo. Het wordt duidelijker waar ieders sterke punten liggen.

Deel je werk(wijze) en verbeter zo je resultaten. Er zullen nieuwe en betere concepten ontstaan binnen de organisatie. Ooit was kennis macht. Maar wie kennis geeft, krijgt daarvoor eigenlijk juist meer kennis terug. Verandering lijkt de enige zekerheid in onze razendsnelle samenleving. Het is onmogelijk om zelf nog alles te weten en ontdekken. De vraag is hoe je daarmee om gaat.

Chaotisch geordend
Die vele post-its rondom mijn computerscherm: Chaos zegt misschien de een, rondslingerende ideeën ziet de ander. Mijn ideeën zijn uniek, net zoals die van iedereen. Lees de volgende keer eens mee, wie weet wat voor moois we er samen van maken. -

Milou Jansen