Slim Reizen Stedendriehoek

Mensen nemen 90 procent van hun beslissingen op de automatische piloot. 90 procent! Dat maakt het heel lastig om gewoontegedrag te veranderen. En toch is dat precies wat wij doen met onze communicatiecampagnes voor Slim Reizen Stedendriehoek.

tumb-slimreizen2.jpg

Gewenst gedrag stimuleren

Onze opdrachtgever Slim Reizen Stedendriehoek is een samenwerkingsverband van overheden en werkgevers in de Cleantech Regio Apeldoorn-Deventer-Zutphen. Zij werken samen aan een duurzame, vitale, beter bereikbare regio. Gloedcommunicatie helpt Slim Reizen nieuwe voorzieningen onder de aandacht brengen, zoals de inmiddels succesvolle ov-verbinding tussen station Apeldoorn en Apeldoorn Zuid. En met diverse acties willen we forenzen stimuleren de fiets te pakken naar het werk, in plaats van de auto. Om dit gewoontegedrag te veranderen, gebruikt Gloedcommunicatie haar kennis uit de sociale psychologie. In de campagnes voor Slim Reizen leggen we de focus op geld, gemak en wederkerigheid. Dat levert mooie resultaten op! 

fietsplan.jpg

Geld en wederkerigheid

Resultaat 1: Meer dan 2.700 mensen laten hun auto staan om voortaan de fiets te pakken. De communicatie voor de Fietsactie Samen Schakelen stond in het teken van geld en wederkerigheid: laat jij de auto staan, dan krijg jij van ons korting op een fiets. 

Gemak

Resultaat 2: Binnen twee weken zaten we aan de limiet van 100 deelnemers aan de e-bike probeerweken. Aanleiding: de Wilhelminabrug bij Deventer ging vanwege groot onderhoud dicht voor het autoverkeer. Fietsers konden er nog wel overheen. En dus benaderden we werkgevers in de omgeving en leenden we 100 e-bikes uit (Gemak!) zodat medewerkers het fietsen met een e-bike konden ervaren. Inkoop van bijvoorbeeld advertorials en billboards was niet nodig, de campagne verkocht zichzelf al voldoende door onze free publicity acties.  

 

Slim Reizen Stedendriehoek in het kort

  • Communicatieadvies en middelenproductie sinds 2014 (voor Beter Benutten en Beter Benutten Vervolg-maatregelen en thema’s zoals ITS, Talking Traffic en gedragsverandering);
  • Inzet van uiteenlopende, effectieve middelen: van werkgeversbijeenkomsten via actiewebsites tot uitdeelacties;
  • B-to-b en b-to-c communicatie; elk met een eigen, op de specifieke doelgroep afgestemde aanpak;
  • Deelname aan nationale communicatie-overleggen voor Beter Benutten, afstemming met ministerie van IenM en aangrenzende Beter Benutten regio’s.

Meer weten?

Neem contact op met:
Oscar Roelofs, algemeen directeur, oscarroelofs@gloedcommunicatie.nl, tel. 06 524 421 12
Miriam Kisters, senior communicatieadviseur, miriamkisters@gloedcommunicatie.nl, tel. 06 428 99 271

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Miriam Kisters - senior communicatieadviseur
Miriam (533x800).jpg