Arbeidsmarktcommunicatie

Heb je moeite met het vinden van de juiste kandidaten op een schaarse arbeidsmarkt? Personeelstekort? Doordachte arbeidsmarktcommunicatie is dan het antwoord. Alleen moet je als organisatie dan éérst zelf aan de slag. Met bijvoorbeeld een sterk employer brand, waarmee je een plek voor jezelf op de arbeidsmarkt claimt en de belangrijkste doelgroepen aanspreekt. Of wervingscampagnes waarbij álles klopt. Ook gewoon jouw werkgevershart.

Veel weten we al vooraf

Functies goed gevuld krijgen is één. Mensen behouden is twee. Daarom pakken wij arbeidsmarktcommunicatie grondig aan. En komen we al vóór het sollicitatiegesprek veel te weten over je ideale kandidaat. Wie is het? Wat zoekt hij of zij in een baan? Maar ook: Wanneer kiest diegene voor ander werk? Wat is zijn of haar ‘candidate journey’? Deze informatie kun je inzetten voor efficiënte en geheel eigen arbeidsmarktcommunicatie (AMC).

Schakel ons in voor:

  • Recruitment
  • Employer branding
  • Relatiemanagement
  • Employee binding

 

Recruitment

Recruitment gaat om directe werving via meerdere kanalen en middelen. Via online - en printadvertenties, jobboards en social media. Vacatures waar het aanbod schaars voor is, plaatsen we bijvoorbeeld in LinkedIn-groepen waarin veel potentiële kandidaten actief zijn. Ook vragen we de hulp van de hulp van gespecialiseerde wervingsbureaus als dat nodig is voor specifieke vacatures.

Maar niet voordat we je doelgroep secuur in beeld hebben met waardevolle informatie uit een data-based doelgroepenonderzoek. En de vacatures zelf? De vacatureteksten schrijven we op basis van de analyse van je doelgroep. Daarnaast beschikken we nog over een tweede handige tool: een vacatureverbeteraar. Hierdoor hebben we alles bij de hand om samen met jou een effectieve wervingsstrategie neer te zetten.

Meer weten over het doelgroepenonderzoek of de vacatureverbeteraar?

Lees hoe wij vacatureteksten schrijven

Employer branding

Werken aan je werkgeversmerk. Employer branding is everything als het om arbeidsmarktcommunicatie gaat. Je kunt er echt van alles mee: de aandacht van potentiële medewerkers trekken, de relatie met huidige medewerkers versterken, de voorkeurspositie pakken op de arbeidsmarkt of je organisatie meer kleur geven.

Vragen voor de versterking van je employer brand:

  • Wat is het onderscheidend verhaal van je organisatie?
  • Wat betekent deze voor medewerkers?
  • Wat is het imago onder medewerkers?
  • Hoe kun je dit imago optimaliseren?
  • Wat werkt wel en niet uit ervaring?
  • Wie is de doelgroep?
  • Wat vindt de doelgroep belangrijk?
  • Hoe ziet de doelgroep je organisatie?
  • Wat zijn wensen en verwachtingen van de doelgroep?
  • Wie zijn de grootste concurrenten?

Wat is ervoor nodig?

We gaan aan de slag met een merkonderzoek, je merkbelofte, je merkwaarden en je ‘employer value propositie’ (EVP). Voor EVP geldt: Wat boeit en bindt bestaand en nieuw talent? Alles wat uit ons voorwerk voortkomt, kunnen we ook verder handen en voeten geven. Van nieuwe opzet voor vacatureteksten tot testimonial van startende of ervaren collega. Online via bijvoorbeeld social media of offline met een event. Eerder maakten we bijvoorbeeld ook een ‘innovation lab’. Dat is een online ontmoetingsplek voor onze opdrachtgever om met studenten en stagiaires ideeën voor werkopdrachten uit te wisselen. Wij hebben ook ervaring met complete wervingscampagnes en werken bij-websites!

Relatiemanagement

Goede mensen behouden én goede contacten opbouwen met geschikte kandidaten. Dat is employee relationship management of relatiemanagement. Met relatiemanagement geef je een werkgeversmerk lading. Denk aan het uitbouwen van relaties met relevante onderwijsinstellingen, studieverenigingen of beroeps- en brancheorganisaties. Ook hier kun je rekenen op onze inzet.

Employee binding

Zoals gezegd: arbeidsmarktcommunicatie betreft het werven én behouden van goede mensen. Dan komt employee binding om de hoek kijken. Binding van medewerkers aan hun werk en aan jou als aantrekkelijke werkgever. Bij employee binding zijn zaken als ontwikkelkansen, opleidingsmogelijkheden, ruimte om te innoveren, autonomie en secundaire arbeidsvoorwaarden van belang. Met als hoogste doel: al je medewerkers ambassadeur van je organisatie.

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Adelbert Smal - business developer
portret_adelbert.jpg