Employer branding

Employer branding. Vrij op te vatten als de kunst om vanuit de merkessentie een krachtige vertaling te maken naar het merkbeeld als werkgever. Doorgaans wordt employer branding opgevat als alternatieve ‘hippe’ term voor de werving van nieuwe medewerkers maar daar doe je het begrip mee tekort. In dit tijdperk van een krappe arbeidsmarkt draait het niet alleen om het aantrekken van talent maar ook om het vasthouden ervan.

employer-branding-1.png

Herkenbare, betekenisvolle en contextrijke waarden

Het aantrekken en vasthouden van talent vraagt meer dan communicatie. Goede employer brands zorgen ervoor dat de merkessentie een vertaling kent in waarden die herkenbaar en betekenisvol zijn en passen in de context van het werk. Die waarden vormen zo de ‘ankers’ in de interne cultuur: de basis voor gedrag en alledaagse beslissingen.

employer-branding-2.png

Unieke en onderscheidende propositie

Zo vormt de werving geen windowdressing met loze kreten of een etalage van arbeidsvoorwaarden, maar een unieke en onderscheidende propositie voor (nieuw) talent. Een propositie die vooral naadloos aansluit bij de kracht van de interne cultuur. Recruitmentmarketing of employer branding vormen daarmee geen ‘communicatiekunstjes’ maar een discipline die hechte samenwerking vraagt met management en HRM.

Activatie

Gloedcommunicatie helpt bij doelgroepanalyses, de bepaling van de propositie, de activatie- of campagnestrategie, het creatief concept, de platformen die nodig zijn voor (campagnematige) activatie en werving, en de realisatie van de content.

Toegepast bij



De opgave
Vincent van Gogh, een grote instelling voor geestelijke gezondheid in Noord-Limburg, kampt net als veel andere zorgorganisaties met personele tekorten. Vooral aan goed psychiaters is een schreeuwend tekort. Hoe komt de instelling aan de beste psychiaters in een zeer krappe arbeidsmarkt?

De strategie
Door de merkpropositie van ‘Gewoon anders’ expliciet in te zetten als appèl aan de ambitieuze psychiater die ook vindt dat de ggz een grote verandering nodig heeft. ‘Gewoon anders’ staat voor het idee dat we normaal moeten doen over psychiatrie. Vincent van Gogh streeft naar een ggz zonder stigma’s. Daar horen behandelaren bij die er net zo over denken. Ook een belofte dus die zich laat vertalen in een fraaie employer branding-campagne.



De opgave
RIBW AVV begeleidt mensen met een psychiatrische aandoening of ernstige psychosociale problemen bij wonen, werken en leven in de regio Arnhem. De organisatie staat voor het groeiende probleem om goede collega’s te vinden met juiste kennis en kunde maar die vooral naadloos passen bij de organisatie.

De strategie
De merkessentie van RIBW AVV is gevangen in de kreet: ‘Zijn wie je bent’. Eigenlijk de hartenkreet vanuit het perspectief van de cliënt. De merkbelofte (betekenis) gaat over de mogelijkheid voor cliënten om ‘…weer grip krijgen op het leven en een zinvolle rol in de samenleving.’ Die belofte - in combinatie met krachtige interne waarden - is op de arbeidsmarkt te activeren als: ‘Samen het beste uit het leven halen.’ Zo staat de (betekenis voor de) cliënt centraal. De aanpak en campagne zijn nog in ontwikkeling.

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Erik Lelieveld - strategisch adviseur
erik-portret.jpg