‘Het merk’ is iets anders dan ‘het werk’

De beste producten vormen nog geen garantie voor succes. Het beeld bij stakeholders bestaat uit een netwerk van persoonlijke associaties. De beroemde ‘breinpositie’. Die positie bepaalt of een klant met u in zee gaat. Daarom is het niet voldoende alleen uw ‘beste werk’ te laten zien. Als ‘merk’ moet u bewijzen betekenisvol te zijn voor uw klanten.

Relevantie met een krachtig verhaal

In die breinpositie draait het om relevantie. Hoe betekenisvol ben je? Wat helpt is een krachtig verhaal -in woord en beeld- op basis van een heldere identiteit waarmee u uw stakeholders vol ‘raakt’. Waarmee u uw relevantie voor mens en maatschappij duidelijk maakt. En waarmee u interne verbondenheid creëert en in de concurrentie het onderscheid maakt. De merkwaarden vormen het fundament voor het verhaal.

Merk als ‘gemeenschappelijk vertrekpunt’

Voor de interne organisatie vormen het merk en de waarden zo een referentiekader voor het dagelijkse handelen. Een gemeenschappelijk vertrekpunt. Een ‘business driver’. Niet alleen voor communicatie maar voor elk ander beleid. Denk aan HRM. De medewerkers moeten de merkwaarden immers zichtbaar maken in houding en gedrag. Het meenemen van de interne organisatie is daarom essentieel.

Niet bedenken maar blootleggen

Niemand wil een ‘window dresser’ zijn, maar staan voor herkenbare, sterke en onderscheidende waarden in de markt. Die waarden hoeven niet ‘bedacht’ te worden. Ze zijn er al. Het zijn uw genen. Het is alleen de kunst ze ‘bloot’ te leggen en de juiste elementen te accentueren en activeren.

Toegepast bij

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Erik Lelieveld - strategisch communicatie adviseur erik-portret.jpg