Gloedonline velt oordeel over ICT-oplossingen

Afgelopen maand was Marco van Zomeren, directeur van Gloedonline, jurylid bij de Blockchain Hackathon. Tijdens de hackathon werkten studenten in 48 uur aan challenges. Een ervan ging over persoonlijke ontwikkeling. Het winnende team ging met een geldprijs van € 1.500 naar huis.

Negen studententeams pitchten en demonstreerden na een weekend van ontwerpen en ontwikkelen hun idee aan de jury. Ik had hierin zitting om de communicatieve kant van de oplossingen te beoordelen: de userinterface en de presentatie. Verder keken Rikus Wolbers, directeur van Novio Tech Campus, naar de zakelijke mogelijkheden van de app en Jeroen Wijdeven, zelfstandig consultant van Marvelous, naar de technische kwaliteit.

Het was indrukwekkend om te zien wat de studenten in zo’n korte tijd voor elkaar krijgen. Niet alleen wat ze bedenken, maar ook wat ze daadwerkelijk al kunnen ontwikkelen in een werkende app. Dat maakt het ontzettend lastig om te bepalen wie de prijs toekomt.

We waren het er als jury snel over eens dat het winnende team sowieso een goede technische basis moest presenteren. Een goed doordacht plan, met een werkende app. Een boeiende presentatie werd daarbij gewaardeerd. Op alle vlakken had het winnende team ‘Team Software’ zijn zaken voor elkaar. Het team had zich de vraag gesteld waarom HR-systemen functies en competenties binnen één vakgebied aan elkaar koppelen. Mensen vergroten juist de kans op een baan als ook een link wordt gelegd met andere expertisegebieden. Het team bedacht een teammanagementtool, waarbij kennis en expertise op een eerlijke manier op een rij worden gezet. Door er een slim puntensysteem aan te koppelen ontstond bovendien een competitief spelelement. Dat gaf de doorslag in de bepaling van de eerste prijs.

De mbo-studenten hebben met deze hackathon eens te meer aangetoond dat ze op het gebied van online communicatie echt waardevol kunnen zijn voor een ontwikkelteam zoals dat van Gloedonline. Ze steken de handen uit de mouwen, en brengen concept en ideeën mee naar een hoger niveau. Wij gaan met Gloedonline contacten leggen met opleidingen in de regio om te bekijken hoe we deze leerlingen in kunnen zetten voor stages of opdrachten.