<Omarm de afstand>

Oscar Oscar Roelofs Hanneke Van Bladel Hanneke van Bladel 03-06-2020

Stel, je behoort tot de risicogroep. Ook jíj wil deel uitmaken van de nieuwe anderhalvemetersamenleving. Alleen, niemand ziet aan jou dat je een chronische ziekte hebt. Hoe maak je dan duidelijk dat die afstand voor jou extra belangrijk is?

Afstandsbandje

Marieke Hanekamp, die zelf kampt met een chronische aandoening, en Joris Jan Voermans besloten er iets aan te doen. Zo ontstond het idee van het afstandbandje. Om zo mensen met een onzichtbare aandoening te helpen en een gevoel van veiligheid te geven. Elkaar aanspreken op die anderhalve meter afstand is lastig. Met dit armbandje kan de drager de ander eenvoudig en op positieve wijze herinneren aan deze afstand.

Beweging creëren

Voor de naam van dit maatschappelijke corona-initiatief – en de beweging die zij nu snel op gang willen brengen – deden Marieke en Joris Jan een beroep op onze expertise als bureau dat zich al jaren inzet voor organisaties van betekenis. Met een breed team zijn we samen met hen aan de slag gegaan. We bogen ons over de naamgeving en leverden ook bouwstenen aan voor de doorontwikkeling van het concept en de vormgeving. In krap een week tijd was <omarm de afstand> een feit en konden de initiatiefnemers hun website en webshop met de nieuwe naam introduceren.

Verbondenheid

<omarm de afstand> is de naam van het concept, de titel van de website en tevens de tekst op de armband. Gekozen is voor een fris en krachtig beeldmerk dat meteen op groot enthousiasme bij de opdrachtgevers kon rekenen. ‘Omarmen’ staat voor samen, zorg voor elkaar, solidariteit, verbondenheid, verantwoordelijkheid en bescherming én ‘de afstand’ van anderhalve meter die we tot elkaar moeten bewaren.

Boodschap ondersteunen

Het principe is simpel: schaf zo’n bandje met de tekst ‘omarm de afstand’ aan, draag het en iedereen ziet dat afstand houden een must is, schrijft De Gelderlander een paar dagen later. ‘Je kunt in je eentje geen afstand houden van elkaar. Als zoiets simpels als een bandje die boodschap kan ondersteunen, is dat mooi’, zegt Joris Jan in het interview dat hij samen met zijn compagnon aan de krant gaf.

Armbandje bestellen?

Dat kan op www.omarmdeafstand.nl

Oscar

Meer weten?

Bel of mail Oscar!

Oscar Roelofs
directeur | strategisch adviseur
024 - 323 9110
oscarroelofs@gloedcommunicatie.nl

Hanneke Van Bladel

Meer weten?

Bel of mail Hanneke!

Hanneke van Bladel
communicatieadviseur
hannekevanbladel@gloedcommunicatie.nl