Klimaatcampagne provincie Gelderland

Hoe bewegen we meer Gelderlanders in een campagne naar ander gedrag? Lukt dat vanuit een krachtige Gelderse waarde? Het zijn waren sleutelvragen voor de Gelderse politiek. De klimaatdoelen schreeuwen immers om ander gedrag. Van ons allemaal. Het moest een campagne worden die het noodzakelijke ‘anders leven’ beter leert accepteren en helpend is met bruikbare kennis.

Ons klimaat. Jouw gewoonten. Jouw invloed

Een echte Gelderse waarde? Mm, laten we eerlijk zijn. Die bestaat niet. Wat wel bestaat is één van de meest aansprekende en basale menselijke waarde: ertoe doen. Voor jezelf en voor de ander. Voor nu en later. Een succesvolle basis als het over het klimaat gaat. Dan gaat het over ‘van betekenis zijn’. Over invloed hebben. Daar appelleert de bovenstaande campagneslogan aan.

Creatief concept

Centraal staan gewone, echte en inspirerende Gelderse mensen (en organisaties). In deze echtheid laten we ze ook zien. Contextrijk in beeld gebracht. Met het verhaal dat er bij hoort. In redactie en in film. Niet oppervlakkig, gekunsteld of belerend maar ‘compleet’ - met alle twijfels en dillema’s. Naast hetgeen hen inspireert en helpt.

Campagnestrategie

De strategie bestaat uit ruwweg twee volgtijdelijke delen: ‘ophalen’ en ‘uitventen’. Het eerste deel heeft een online en getarget accent en is er op gericht om Gelderlanders te activeren ook hun invloed te delen. Het tweede deel is meer above-the-line en gericht op massamediale publieke zichtbaarheid met de ‘parels’ uit deel 1. Het eerste deel is veel tijd nodig. Het tweede deel kent een relatief kort tijdvenster.

Kennis!

De provinciale campagne kent nog een onderscheidend element: kennis. Over wat je kunt doen is de juiste kennis niet altijd beschikbaar en is veel ‘ruis’. Daarom spant de provincie zich in om heldere informatie te bieden. Ieder thema kent een eigen landingspagina op de website van de provincie die ook verwijst naar een heldere vraag-en-antwoord module. Zo bouwt de provincie niet alleen mee aan een nieuwe sociale norm maar geeft ze ook concrete handvatten.

Individueel en collectief

Het gaat om voorbeelden waarbij Gelderlanders iets voor elkaar hebben gekregen in het kader van het klimaat. Dat gaat om het individu, maar ook om sociale verbanden waarin we met z’n allen dagelijks leven. Van student Isa die voor tweedehands kleding kiest, tot de voetbalclub die de gasheaters heeft vervangen door elektrisch verwarmde kussens. Maar in eerste instantie ligt het accent op het individu en de zogeheten ‘energie gerelateerde thema’s’.

Erik

Meer weten?

Bel of mail Erik!

Erik Lelieveld
strategisch adviseur
06 - 47 03 86 68
eriklelieveld@gloedcommunicatie.nl