Gemeente Nijmegen heeft #oogvoorelkaar

Met #oogvoorelkaar deelt gemeente Nijmegen portretten van mensen met een bijzonder verhaal. Hun verhalen gaan over leven met ziekte en psychische klachten. Maar ook over hoe belangrijk de mensen om hen heen zijn en over hoe ze ondanks hun situatie tóch doorgaan. Wij mochten deze krachtige mensen interviewen en hun verhalen vastleggen in videoportretten en geschreven interviews voor social media en lokale on- en offline media.

Taboe doorbreken

Met de campagne #oogvoorelkaar wil gemeente Nijmegen het taboe rondom het praten over psychische klachten doorbreken. Saskia, een van de deelnemers aan deze campagne, heeft hier in haar interviewartikel een duidelijke visie over: ‘Als je van kinds af aan leert dat iedereen erbij hoort, dan is er al iets gewonnen’. Zij kampt zelf met autisme en ADHD. ‘Het is mijn levensdoel om het stigma rond mensen met psychische klachten de wereld uit te helpen, zodat de mensen na mij een beter leven krijgen dan ik heb gehad.’

Meer bewustzijn

Voor de mensen die hun indrukwekkende verhaal voor de camera wilden doen, werkten we samen met onze videopartner, annabel.nl. Annabel is een jonge, creatieve en bevlogen videospecialist en ervaren in het maken van video’s voor sociaal maatschappelijke organisaties. Zij en haar collega's wisten als geen ander de geïnterviewden tijdens de opnames op hun gemak te stellen. ‘Ik hoop dat deze video’s bijdragen aan meer bewustzijn voor kwetsbare mensen in de wijk en ook dat mensen vaker naar elkaar omkijken. Dan ziet de wereld er weer iets mooier uit.'

‘De samenwerking was prettig, zowel Luc als Annabel wisten goed bij de kern van de opdracht te blijven.’ – Vera Nijhuis, gemeente Nijmegen

Herkenbaar format

Samen met Annabel en gemeente Nijmegen ontwikkelden we als eerste het format voor de video’s en de interviewartikelen. Gemeente Nijmegen wilde de portretten als miniserie uitbrengen en zocht naar een uitstraling van deze campagne die voor volgers duidelijk herkenbaar zou zijn. Daarna zijn Annabel en Luc (onze contentredacteur voor de geschreven interviews) aan de slag gegaan met de interviews. De gemeente zorgde zelf voor de plaatsing ervan.

‘Luc en Annabel hebben onze deelnemers op een heel empathische en geïnteresseerde manier geïnterviewd. Dat was voor hen fijn en geruststellend, want ze vertelden over kwetsbare onderwerpen. Hun aanpak leverde openhartige verhalen op.’ – Vera Nijhuis, gemeente Nijmegen

Dappere mensen

De campagne bleek een succes: de Facebookposts hadden een bereik van maar liefst 7.796 personen. De geïnterviewden werden op social media (terecht) overladen met complimenten over hoe dapper ze zijn dat ze hun verhaal op deze manier durfden te delen. De gemeente verspreidde de video’s en artikelen verder via Instagram, de eigen nieuwsbrief en de Facebookpagina’s per wijk. Ook plaatsten lokale media, zoals De Brug en indebuurt Nijmegen, de interviews op hun kanalen.

Kers op de taart

Om de campagne een (voorlopig) mooi slotstuk te geven, werden enkele verhalen geactualiseerd en uitgebracht in een magazine. Voor dit blad maakten we ook nieuwe content, zoals een reportage bij Zelfregiecentrum Nijmegen en een overzicht van hulporganisaties in Nijmegen en omgeving. We verzorgden de opmaak en vormgeving, inclusief een aantal nieuwe visuals. Het magazine werd door de gemeente verspreid bij diverse wijkpunten en hulporganisaties in de regio.

Alle videoportretten, interviewartikelen en het magazine zijn terug te vinden op deze pagina van de gemeente.