H2-Drive

90 nieuwe waterstofauto’s in de regio Arnhem. Dat was het doel van gemeente Arnhem en provincie Gelderland met H2-Drive. Waterstofauto’s stoten namelijk geen CO2 uit en dragen bij aan een schonere lucht. Gloedcommunicatie hielp met on- en offline communicatie, het organiseren van events en het samenbrengen van waterstofrijders in een community om dit doel te bereiken.

Community

Waterstofrijders in Nederland. Daar zijn er nog niet veel van. Dit omdat de auto voor het grote publiek nog te duur is en omdat zo’n auto nog aan meer bekendheid mag winnen. De mensen die al met een waterstofauto rijden, wisselen graag ervaringen uit over rijden op waterstof. Voor die groep, en alle nieuwe waterstofrijders, hebben we een online community opgericht. Met een forum waarop rijders ervaringen en tips met elkaar kunnen delen. Ook is op deze community waardevolle informatie te vinden, zoals achtergrondartikelen over rijden op waterstof, een overzicht van onderhoudsbedrijven voor waterstofauto’s en de locaties van waterstoftankstations in binnen- én buitenland.

Bezoek de website en community van H2-Drive

Online communicatie

H2-Drive was voor het grootste deel een project dat om online communicatie draaide. Met een aansprekende website en proactieve berichtgeving via social media probeerden we 90 nieuwe waterstofrijders te werven, oftewel 90 H2-Stimuleringspakketten toe te kennen. Deze pakketten waren er, zoals de naam al doet vermoeden, voor bedoeld om mensen te stimuleren een waterstofauto aan te schaffen. Op de website konden mensen zich hiervoor makkelijk en snel aanmelden, maar vonden ze hier ook het laatste H2-nieuws en achtergrond over de verschillende type waterstofauto’s. Daarnaast konden mensen zich aanmelden voor een door ons geproduceerde nieuwsbrief. Voor deze nieuwsbrief interviewden we waterstofrijders en verwerkten we deze interviews tot aanstekelijke ervaringsverhalen.


Regiobranding

Om Arnhem landelijk op de kaart te zetten als dé stad van duurzame energie hebben we ook ingezet op regiobranding. We hebben Arnhemse waterstofinitiatieven in de schijnwerpers gezet door hun werk en boodschap landelijk te verspreiden met bijvoorbeeld persberichten. Ook werkte deze regiobranding andersom. Als er landelijke aandacht was voor Arnhem als stad van de duurzame energie waren wij erbij. Zo produceerden we een video van het bezoek van minister Eric Wiebes aan Arnhemse waterstofinitiatieven, die positief ontvangen werd door de opdrachtgever en volgers van H2-Drive op LinkedIn en Twitter.

Resultaat

En die 90 nieuwe waterstofauto's? Dat resultaat werd helaas niet gehaald. De coronacrisis, die startte tijdens de looptijd van dit project, zorgde voor een flinke dip in de autoverkoop. Toch stond de teller op 70 nieuwe waterstofauto's toen het project stopte. Een resultaat waar provincie Gelderland en gemeente Arnhem alsnog zeer blij mee waren.

Chris

Meer weten?

Bel of mail Chris!

Chris van der Hulst
communicatieadviseur | tekstschrijver
024 - 381 6825
chrisvanderhulst@gloedcommunicatie.nl