Hoera! Jaarbeurs wint internationale prijs met duurzame horeca

Jaarbeurs heeft de UFI Sustainability Award 2022 gewonnen voor haar duurzame horeca-aanbod en de manier waarop het bedrijf voedsel verwerkt. Benieuwd hoe dit bedrijf koploper in duurzame horeca is geworden? In twee presentatierondes, waarvoor Gloed (deels) content en vormgeving van de verantwoordingsdocumenten verzorgde, liet Jaarbeurs zien waarom verduurzaming nodig is en wat het oplevert.

Op naar klimaatneutrale horeca

Met zo’n 25% van de jaarlijkse omzet maakt horeca een groot deel uit van de dienstverlening van Jaarbeurs. Sinds 2019 werkt het bedrijf in stappen aan het verduurzamen van de horeca en het drastisch terugdringen van de eigen footprint. Voor 2023 is de verwachting dat Jaarbeurs 800 kiloton CO2 bespaart en voor 2030 is de ambitie om volledig klimaatneutrale horeca aan te bieden.

Van vlees naar vega en meer

De eerste belangrijke duurzame stap nam Jaarbeurs door een voornamelijk vega-aanbod te lanceren. Vlees is namelijk de derde grootste veroorzaker van CO2 in de wereld. Inmiddels zijn 50 tot 90% van de events bij Jaarbeurs vegetarisch. Ook compenseert Jaarbeurs al haar CO2-uitstoot met de aanplant van bomen door Trees for All, totdat het bedrijf volledig klimaatneutraal opereert. Ondertussen zijn er meer dan 800 bomen geplant, waarmee ruim 56.000 kg CO2 gecompenseerd is.

Strategische partners

Daarnaast zet Jaarbeurs in op strategische partnerships, zoals Greendish dat helpt bij het gezonder en duurzamer maken van het horeca-assortiment. Met de Greendish academy leren de keukenteams meer over duurzaam koken. Ook koopt Jaarbeurs producten steeds meer lokaal in en kookt het bedrijf nu zo veel mogelijk op bestelling om voedselverspilling te vermijden. Blijft er toch voedsel over? Dan wordt dat verkocht via de app Too Good To Go of gedoneerd aan de Voedselbank.

Inspirerende verantwoording

Bovenstaande laat zien dat het aansprekend werkt, als bedrijven beschrijven hóé ze hun duurzame doelstellingen hebben behaald. Hoewel het jaarverslag de uitgelezen plek is om op deze prestaties terug te kijken, kunnen bedrijven er natuurlijk ook voor kiezen om voor specifieke ontwikkelingen een ander aansprekend middel te kiezen, zoals Jaarbeurs in dit geval deed. Actueel, aantrekkelijk om te delen, en overzichtelijk. Neemt niet weg dat Jaarbeurs ook in het jaarverslag – ook gerealiseerd door Gloed – uitgebreid over duurzame prestaties en ontwikkelingen rapporteert.

Ook een verantwoordingsdocument of online jaarverslag?

Naast Jaarbeurs en andere (beursgenoteerde) bedrijven, helpen we ook jouw onderneming graag met een goed en aansprekend verantwoordingsdocument of online jaarverslag dat aan alle EU-eisen voldoet. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Dirk

Meer weten?

Bel of mail Dirk!

Dirk van Sambeeck
Reporting specialist
06 - 51 37 99 02
dirkvansambeeck@gloedcommunicatie.nl