Arbeidsmarktcommunicatie: van data tot uitvoering en alles ertussen in

Eveline Eveline de Boer 12-12-2022

De arbeidsmarkt verandert continu. Net als de motieven en drijfveren van jouw doelgroep. En dus moet je meebewegen. Maar hoe zorg je dat jouw arbeidsmarktcommunicatie je doelgroep écht aanspreekt en hoe zet je een data-gedreven communicatiestrategie op? In deze blog leg ik je graag uit hoe we bij Gloedcommunicatie arbeidsmarktvraagstukken aanpakken.

1. De arbeidsmarkt de baas: een data gedreven aanpak

Data is key. Met jouw merk als uitgangspunt gaan we aan de slag met een uitgebreide analyse. Een goede strategie valt of staat namelijk bij een gedegen vooronderzoek. Wie is je doelgroep? Welke andere bedrijven proberen jouw doelgroep te bereiken? Wat zijn de drijfveren van jouw doelgroep? En op welke kanalen is jouw doelgroep te vinden?

Werksessies met werknemers

Om waardevolle content te maken die jouw doelgroep écht aanspreekt nemen we allereerst een kijkje in je organisatie. Dat doen we tijdens kwalitatieve werksessies. Werknemers zijn namelijk één van de rijkste databronnen die we kunnen inzetten. In de werksessies achterhalen we wat jullie organisatie uniek maakt, wat triggers en motieven zijn tijdens de zoektocht naar nieuw werk, wat het huidige imago van de werkgever is en welk wensbeeld de potentiële doelgroep nastreeft.

Beter werven dankzij arbeidsmarktdata

Met alle inzichten uit de organisatie vers in het achterhoofd is het tijd om de arbeidsmarkt verder in kaart te brengen. Dit doen we met behulp van data van Jobdigger en Intelligence Group. We gaan aan de slag om de volgende vragen te beantwoorden:

  • Hoe ziet de huidige arbeidsmarkt er uit?
  • Wat is jouw huidige arbeidsmarktpositie en wie zijn de voornaamste concurrenten?
  • Welke bedrijven werven actief medewerkers voor dezelfde functie?
  • Waar liggen de uitdagingen en de kansen?
  • Hoe groot is jouw doelgroep en hoe moeilijk is het om hen te werven?
  • Welke (online) media kanalen gebruikt de doelgroep om een baan te zoeken en welke voor ontspanning?

De doelgroep brengen we volledig in kaart aan de hand van fictieve klant-persona’s. Het is hierbij de bedoeling om de belangrijkste kenmerken van personen samen te voegen en een beschrijving van een gemiddelde ideale persoon uit je doelgroep te maken. Bij het maken van persona’s houden we rekening met demografische gegevens, zoals leeftijd en geslacht en gezinssituatie, zakelijke informatie zoals functie en werkzaamheden, media-gebruik, vrijetijdsbesteding en motieven en drijfveren. Zo krijgen we een duidelijk beeld van de mensen die jij wilt bereiken, zodat we de communicatie-uitingen van de campagne volledig afstemmen op de wensen en behoeften van de te werven doelgroep.

De toegevoegde waarde van een zoekwoordanalyse

Weten wat de zoektermen zijn die de doelgroep gebruikt, zorgt voor een gerichte en passende benadering en verbetert bovendien de vindbaarheid in Google.

2. Van data naar uitgewerkte kennis: de customer journey

Alle vergaarde data vertalen we vervolgens in een customer journey (ook wel klantreis genoemd). Het see, think, do, care model van Google vormt de basis van deze klantreis. Dit model van Google illustreert het belang van een communicatiestrategie die rekening houdt met alle fases waar een mogelijke kandidaat zich in kan bevinden:

  • In de see fase richt je je op het informeren van een zo groot mogelijke doelgroep . Iedereen uit jouw doelgroep hoort in deze fase, ongeacht of zij jouw bedrijf kennen en ongeacht of zij van plan zijn van baan te wisselen.
  • In de think fase overweegt de doelgroep van baan te wisselen en voor jou te kiezen. Je moet hen in deze fase dus overtuigen dat jouw bedrijf de juiste keuze is.
  • In de do fase converteert je doelgroep. Oftewel, na een laatste zetje reageert een sollicitant op een openstaande functie binnen jouw bedrijf.
  • In de care fase is de kandidaat bij jouw bedrijf begonnen en ligt de focus op het behoud van de werknemer.

Het is belangrijk om na te denken over de informatiebehoeftes die kandidaten hebben in deze verschillende fases. In de klantreis zetten we daarom gedetailleerd uiteen wat de informatie behoefte van een kandidaat is in elke fase en welke communicatie-uitingen en call-to-actions daar het beste passen.

3. Van kennis naar creativiteit

Een werkgeversmerk ontwikkelen

Het deel waar je in spanning op hebt gewacht! Na uitvoerig onderzoek gaan we aan de slag om alle puzzelstukken in elkaar te leggen en creëren we een sterke strategie:

  • We geven invulling aan wat jullie werkgeversmerk (of employer brand) is.
  • We bepalen hoe we jullie merk gaan uitdragen: welke kernboodschap staat centraal en hoe ziet het creatieve concept eruit?
  • We bepalen welke kanalen en middelen we inzetten om de doelgroep te bereiken.

Of het nu een social of Google campagne, een nieuwe website, een offline campagne, een branding video, of dit allemaal wordt: alle aspecten van het vooronderzoek komen naar voren. We zorgen er namelijk voor dat de creatieve uitwerking naadloos aansluit op de doelgroep, de motieven en triggers van werknemers reflecteert, relevante zoekwoorden bevat, afgestemd is op de verschillende fases uit de customer journey en wordt verspreid op de geselecteerde relevante kanalen. Tijdens het verloop van de campagne monitoren en optimaliseren we de resultaten aan de hand van een opgesteld meetplan.

En… natuurlijk ziet de campagne uitwerking er gelikt uit dankzij onze vormgevers en tekstschrijvers! Maar daden zeggen meer dan woorden, dus kijk eens naar onze ‘Je bent nodig’ uitwerking voor een arbeidsmarktcommunicatievraagstuk van de Radboud Universiteit.

Eveline

Meer weten?

Bel of mail Eveline!

Eveline de Boer
online marketeer | content marketeer