‘CSRD voor dummies’: eindelijk een workshop die het begrijpelijk maakt

Ashley Ashley Weller 03-09-2025

Opgelucht zuchten. "Nu snap ik het waar ze elke keer over hebben!" Dit waren de reacties na onze workshop ‘CSRD voor dummies’ bij NS, waar Marjolein en Ashley laatst twee enthousiaste communicatieprofessionals hielpen om door de jungle van ESRS-afkortingen en duurzaamheidsjargon te navigeren.

Waarom een workshop 'CSRD voor dummies'?

Het kan zijn dat je communicatiespecialist ‘reporting’ in je portefeuille hebt en aan de slag moet met het jaarverslag. Bij gesprekken vliegen de afkortingen je om de oren: CSRD, ESRS, VSME, EU-taxonomie, omnibus, xbrl reporting... Complex (vaak Engels) jargon waar je als niet-duurzaamheidsspecialist soms maar moeilijk grip op krijgt. Tegelijkertijd word je wel geacht om mee te denken, mee te praten, soms mee te schrijven én te communiceren over deze rapportages. Dat kan een lastige spagaat zijn.

Bij veel van onze klanten die inmiddels aan de slag zijn met CSRD merkten we de behoefte aan eenvoudige uitleg voor de professional die hier niet dagelijks mee bezig is, maar er wel bij betrokken wordt. Daarom heeft gloedcommunicatie de workshop ‘CSRD voor dummies’ ontwikkeld.

Van theorie naar praktijk

In onze workshop nemen we je mee naar de basis van CSRD.

De fundamenten: wat is CSRD nou precies? Waar staat die afkorting ook alweer voor en waar komt het vandaan? En wat is die beruchte omnibus waar iedereen het over heeft?

De praktijk: hoe werkt een dubbele materialiteitsanalyse in de praktijk, en ja, dat is weer wat anders dan een enkele materialiteitsanalyse. We laten zien hoe dit voor jouw bedrijf werkt, met concrete voorbeelden van uitgewerkte ESRS-standaarden. ESRS? Ja, ook dat leggen we uit.

De uitdagingen: want daar draait het om voor communicatieprofessionals. CSRD kan organisaties ‘dwingen’ om hun jaarverslag drastisch te herzien:

  • Structuur: wat komt waar? Wat doe je nog wel en wat niet meer?
  • Content: wie is verantwoordelijk voor nieuwe content? Hoe kom je tot kwalitatief hoogwaardige content? Is er een (ander) verhaal?
  • Vorm: hoe houd je het jaarverslag leesbaar, overzichtelijk én aantrekkelijk?

Onze specialiteit: communicatie die werkt

Want daar ligt onze kracht. We hebben op basis van eigen onderzoek 10 communicatieadviezen ontwikkeld: een bruikbare tiplijst die je helpt om van complexe duurzaamheidsdata begrijpelijke verhalen te maken.

Voor wie?

Deze workshop is speciaal ontwikkeld voor communicatiespecialisten die:

  • betrokken zijn bij de productie van het jaarverslag;
  • geen duurzaamheidsspecialisten zijn;
  • geen inhoudelijke data voor de duurzaamheidsverklaring hoeven aan te leveren;
  • willen begrijpen waar CSRD over gaat zonder te verdrinken in technische details

Het doel? Zorgen dat iedereen een basisniveau heeft en weet waar CSRD op hoofdlijnen over gaat.

Meer dan alleen uitleg

Rapporteren volgens de standaard van de CSRD (en de VSME) is vaak een uitdagend traject met veel betrokkenen, complexe materie, allerlei data en talloze meetings. Onze workshop helpt je om met zelfvertrouwen aan tafel te zitten en bij te dragen aan betere communicatie.
Na afloop ontvang je de presentatie, evenals een lijst met inspirerende (voorbeeld-)jaarverslagen en onze visie erop, zodat je rustig mooie voorbeelden kunt bekijken en inspiratie opdoet.

Ook voor jouw organisatie

We hebben deze workshop inmiddels mogen verzorgen voor UMC Utrecht en NS, en de reacties zijn steeds hetzelfde: opgelucht zuchten en het gevoel dat er eindelijk helderheid is.

Ben je benieuwd naar onze workshop ‘CSRD voor dummies’ voor jouw organisatie? Neem contact met ons op. Want communicatie over complexe materie hoeft niet moeilijk te zijn.

Bij gloed geloven we dat goede communicatie begint met begrip. En begrip begint met uitleg die écht aankomt.

DV 7952

Meer weten?

Bel of mail Ashley!

Ashley Weller
contentmanager | redacteur | projectmanager
024 - 3816 876
ashleyweller@gloedcommunicatie.nl