Google Analytics 4: welke impact heeft deze update op je website en campagnes?

Adelbert Adelbert Smal 27-01-2021

Google Analytics, de onmisbare tool om je online bezoekers te meten, heeft een upgrade. Met Google Analytics 4 (GA4) meet je websites en webapps nóg beter. GA4 zal uiteindelijk de oude versie vervangen, dus is het voor de prestaties van je website en campagnes goed je hier alvast in te verdiepen. In dit artikel zetten we de grootste veranderingen én voordelen voor je op een rij.

Sneller meer inzicht

Met GA4 is het mogelijk om de prestaties van verschillende communicatiekanalen, zoals je website en mobiele app, in één weergave te volgen. Dit geeft je de kans om jouw kanalen nog sneller met elkaar te vergelijken: hoe doet de website het in vergelijking met de app? Waar is bijsturing nodig? Uit welk kanaal valt nog meer te halen? Google Analytics geeft je op deze manier meer inzicht in waar je doelgroep te vinden is en hoe je nog beter op ze in kunt spelen.

Kant-en-klare overzichten

Hoe lang blijven bezoekers op je website? Waar wordt op geklikt? Waar wordt er gescrold? Zijn er nieuwe of terugkomende bezoekers? In Google Analytics 4 is dit een stuk overzichtelijker geworden, door kant-en-klare overzichten. Wanneer je meerdere campagnes aan hebt staan, geeft GA4 bijvoorbeeld al aan welke campagne afgelopen maand voor de helft van jouw conversies zorgde. Op deze manier krijg je snel inzicht in de prestaties en effectiviteit van je verschillende campagnes en kanalen. Ook geeft GA4 je een presentatie van week tot week. Vanaf de homepage zie je dus al snel een stuk meer dan in de vorige versie van Google Analytics. Een mooie ondersteuning.

Van doelen naar gebeurtenissen

In Goolge Universal Analytics stelde je een doel bijvoorbeeld in door het toevoegen van een bestemmingspagina. Het instellen van doelen is nu niet meer mogelijk op die oude manier; je stelt deze nu in als ‘gebeurtenissen’. Belangrijke gebeurtenissen stel je vervolgens weer in als conversie, zodat je precies in de gaten kunt houden welke relevante doelen voor jouw organisatie behaald worden. In GA4 staan alvast standaard gebeurtenissen klaar, zoals in de afbeelding hieronder te zien is.

 

Het is nog steeds mogelijk om gebruik te maken van Google Tag Manager. Sterker nog: in GA4 gebruik je Tag Manager nog intensiever dan voorheen. Tag Manager gebruik je om gebeurtenissen te volgen op jouw website. Wanneer iemand op een pagina met ingestelde triggers komt, dan wordt er een trigger geactiveerd en weggeschreven als gebeurtenis. Erg functioneel, maar het kost wel tijd om dit in te stellen.

De Analysehub

GA4 is er sterk op gericht om jou als gebruiker vooraf al inzichten te geven in je doelgroep. Ook in de Analysehub staan standaard analyses voor je klaar als een zogenaamde ‘template-galerij’. Na enkele klikken en het invullen van gegevens, staat er al een analyse voor je klaar met onderwerpen als:

  • Verkenning
  • Trechteranalyse
  • Hoe doet jouw doelgroep het door de website heen?
  • Wanneer haken jouw bezoekers af?
  • Vanaf welke pagina’s gaan ze weer verder?
  • Hoe ziet die trechter eruit?

Deze rapporten waren voorheen alleen beschikbaar voor betaalde gebruikers, maar nu ook voor de gratis versie.

Overstappen op GA4 en behoud historische data

GA4 is veel meer ingericht op de contactmomenten met de websitebezoeker en de gebeurtenissen op jouw website, zoals de acties en conversies. Daarom is het nu minder belangrijk hoe vaak iemand op een pagina komt. Ook de bouncerate wordt niet meer standaard getoond. Bij GA4 gaat het veel meer om de kwaliteit van de gebruiker en het sneller krijgen van inzicht in jouw doelgroep. Wel raden we je aan om je oude UA-property nog even te behouden. De resultaten die jouw website tot nu toe heeft opgehaald, gaan namelijk niet mee van het oude naar het nieuwe Analytics. Bedenk wel dat GA4 uiteindelijk de oude versie gaat vervangen en het daarom belangrijk is om deze versie alvast in te stellen. Google biedt nu al bepaalde updates niet meer aan voor het oude Google Analytics en op den duur zal deze versie helemaal niet meer bruikbaar worden.

Een stap vooruit

Of GA4 héél erg anders is dan de vorige versie? In principe komt de data die je in je oude Analytics had, ook wel weer terug in de nieuwe versie. Alleen staat het nu net iets anders, het is anders geordend, net iets meer bij elkaar gevoegd, er zijn meer overzichten en tabellen en meer instellingen die vooraf voor jou zijn ingesteld. GA4 is absoluut een stap vooruit met het oog op de toekomst. Met GA4 ben je klaar voor de nieuwste ontwikkelingen.

Ben je benieuwd naar nog meer voordelen van GA4 of heb je hulp nodig bij het instellen ervan? Wij ondersteunen je graag, zodat je sneller en beter inzicht krijgt in de prestaties van je website en campagnes. Wil je (nog) meer bezoekers naar je website trekken? Maak dan gebruik van onze campagne pakketopties voor Google Ads campagnes, Linkedin Ads en/of Facebook campagnes. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Adelbert

Meer weten?

Bel of mail Adelbert!

Adelbert Smal
directeur | business developer | strategisch adviseur
06 - 25 02 80 81
adelbertsmal@gloedcommunicatie.nl