Het gezicht van een autoriteit

Erik Erik Lelieveld 04-06-2025

BFT. Drie letters die samen een begrip vormen in de financiële wereld. Ze staan voor Bureau Financieel Toezicht. Als toezichthouder waken ze over het werk van notarissen, gerechtsdeurwaarders en accountants. Ze zijn niet alleen net verhuisd maar zitten ook in een nieuwe fase van hun bestaan. Een fase waarin ze een andere kant van zichzelf veel meer willen laten zien. Een kant die gaat over ‘preventie’ naast ‘repressie’. Die gaat over de durf om te starten met vertrouwen in plaats van wantrouwen. Een toezichthouder die ook laat zien náást de beroepsgroep te kunnen staan (in plaats van er tegenover). Zodat de beroepsgroep meegroeit in wat er moet - en wat er anders kan.

Da’s een kant die de markt tot nu toe nog niet echt (her)kende. Controleren en handhaven hoort er natuurlijk gewoon bij. Net zoals sancties en boetes. Het gaat immers om het vertrouwen in de financieel-juridische dienstverlening. Dan kun je niet alleen maar aardig blijven. Máár: wat je aan de voorkant kunt voorkomen, hoef je aan de achterkant niet meer te repareren, zo is de gedachte. 

Het ultieme doel staat nog steeds overeind: financieel-juridische dienstverlening waar elke Nederlander blind op kan vertrouwen. Want het verhaal van BFT gaat eigenlijk over het leven van alledag: we huren of kopen een huis, we lenen geld, gaan samenwonen, trouwen of scheiden. We gaan financiële verplichtingen aan of leggen onze wensen vast in een testament. Dan moet je 100% kunnen vertrouwen op professionals die integer en transparant met je wensen en zorgen omgaan.

Dat onderbelichte karakter verdient een bezinning op het verhaal, de naam en de ‘looks’. Het verhaal gaat over financiële-juridische dienstverlening die het vertrouwen waard is. Met werk dat gaat over ‘ontrafelen’. Maar vooral over het bewaken van dat maatschappelijk vertrouwen. Met de persoonlijkheid van een vanzelfsprekende, ‘natuurlijke autoriteit’. Daar paste de naam ‘bureau’ dus niet meer. Die bureaucratische nasmaak mocht eraf. Toch is de afkorting BFT zo sterk geworteld dat die is blijven bestaan – maar dan met een nieuwe ‘descriptor’: BFT, autoriteit voor financieel-juridisch toezicht.

En dan: hoe ziet dat aangescherpte verhaal er dan uit? Wat is de visuele vertaling? Samen vonden we de uitstraling van openheid en laagdrempeligheid, naast inzicht en overzicht. Met een ander vriendelijker font voor de afkorting BFT en een krachtige punt daarachter. Een punt die staat voor focus en stevigheid maar tegelijk het gevoel geeft van een stralend ster.

Als bureau zijn we er best trots op dat we zo’n gerenommeerde instituut als BFT mochten helpen om hun nieuwe verhaal, het karakter en de interne kracht bloot te leggen en te visualiseren in een nieuwe huisstijl. En niet alleen dát. We steken ook graag de handen uit de mouwen om dat ‘vol’ tot uitdrukking te brengen in middelen en kanalen. Met inmiddels ook een website als blinkende etalage. Het nieuwe gezicht van een autoriteit.

Erik

Meer weten?

Bel of mail Erik!

Erik Lelieveld
strategisch adviseur
06 - 47 03 86 68
eriklelieveld@gloedcommunicatie.nl