Kifid, helemaal in het nieuw

DV 1990 Wies Peters 26-08-2025

Stichting Klachteninstituut financiële dienstverlening - Kifid - heeft onlangs haar nieuwe website gelanceerd: fris, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Gloed heeft deze nieuwe website gerealiseerd. Daarnaast hebben we de huisstijl van Kifid zó vernieuwd, dat deze de merkpersoonlijkheid van Kifid visualiseert en voldoet aan de eisen voor onlinecommunicatie. Met de nieuwe huisstijl is de nieuwe website niet alleen toegankelijker, maar ook visueel aantrekkelijker.


Herkenbaar Kifid

Een eigen beeldbank was onderdeel van de nieuwe huisstijl. Aan Gloed de vraag om voor de fotografie een beeldtaal te formuleren. De wens: herkenbaar Kifid. Samen ontwikkelden we een beeldtaal die aansluit bij de merkidentiteit: toegankelijk, deskundig, onpartijdig en mensgericht. De beeldtaal hebben we vertaald naar concrete richtlijnen voor briefings voor fotografie.

De fotoshoot

Op basis hiervan kon Gloed aan de slag met de productie van een twintigtal huisstijlfoto’s, gemaakt in het nieuwe kantoor van Kifid. Studio 38C werd ingeschakeld voor de fotografie, styling en visagie, vanwege hun veelzijdigheid en brede expertise. Na een locatiescout op het kantoor van Kifid, maakten we een shotlist met een overzicht van de fotografieonderwerpen: de handeling/actie, de achtergrond, de hoofdpersoon, de kleding, het camerastandpunt en de uitsnede. Hierdoor konden we tijdens de fotoshoot heel efficiënt fotograferen.

Zowel tijdens het voortraject als de shoot was Kifid een fijne opdrachtgever om mee te werken: ze dachten goed en kritisch mee, regelden de locaties voor de shoot op hun kantoor, verzorgden de catering en hielpen enthousiast mee met allerlei hand en spandiensten. Zo’n samenwerking geeft een opdracht echt iets extra’s.

Geloofwaardige modellen

Voor de fotoshoot hebben we gewerkt met modellen die geloofwaardig waren als medewerker of klant van Kifid. Een stylist en visagist waren bij de fotoshoot aanwezig voor de juiste uitstraling van de modellen en passende kleding.

Briefing fotoshoot

Onderwerp van de foto’s zijn herkenbare activiteiten van Kifid-medewerkers en/of haar klanten. De locatie en achtergrond is het nieuwe kantoor van Kifid.

  • De sfeer is serieus, aandachtig, begripvol, passend bij de rol van Kifid als geschilleninstituut.
  • De foto’s geven een goed beeld van de activiteiten van Kifid.
  • Onderwerp van de foto’s is de interactie tussen mensen: Kifid-medewerkers en haar klanten.
  • Het onderwerp is scherp, de achtergrond en omgeving is licht onscherp.
  • De achtergrond is licht en ruimtelijk.
  • De foto’s zijn geënsceneerd, maar lijken terloops gefotografeerd.
  • Standpunt foto’s is op ooghoogte voor een menselijke, toegankelijke uitstraling.
  • Eén van de Kifid-huisstijlkleuren is subtiel aanwezig in kleding of omgeving.
  • Het licht is zacht, helder en egaal.

Een goede website

De nieuwe website klopt in beeld en vorm. Huisstijl en beeldbank staan voor wat Kifid is: hét loket voor mensen met een financiële klacht. Met de nieuwe website kan Kifid haar klanten optimaal blijven helpen met een deskundige klachtbehandeling, waarin de menselijke maat altijd voorop staat.

Lees hier hoe je je merkverhaal vertaalt naar beeldtaal

DV 1990

Meer weten?

Bel of mail Wies!

Wies Peters
beeldredacteur
024 - 381 6892
wiespeters@gloedcommunicatie.nl