Opgemerkt: klimaatcommunicatie

Erik Erik Lelieveld 05-05-2023

“We bedenken, schrijven en organiseren ons suf voor het klimaat. In elke regio werken communicatiepro’s aan hun plannen. Toverwoorden: draagvlak en participatie. We bedenken van alles. Van campagnes tot klimaatgesprekken en van burgerberaden tot visualisatietools. Meest gehoord: ‘We hebben een narratief nodig!’. De rijksoverheid heeft er ook een. Speciaal voor klimaat en energie: ‘Nederland gaat voor groen’. Maar werkt het ook? Een verhaal helpt. Zeker. Als het raakt en relevant is.

Tijdens een netwerkbijeenkomst onlangs op dit thema werd het nog wat academischer: hoe je omgaat met desinformatie en misinformatie (ja zeker, er is verschil). En de digitale toegankelijkheid. Er zijn immers nog veel mensen met een beperking op dit vlak. Tja, was ‘toegankelijkheid’ maar het enige probleem. Dat is op te lossen. Maar de transitie zelf schiet niet op. De vraag naar energie groeit harder dan we duurzaam opwekken. En energie besparen kunnen we blijkbaar alleen als het te duur wordt. Voor elke windmolen rollen we vechtend naar de rechter, de politiek lijkt verdeelder dan ooit en als burger worden we een beetje apathisch.

Het deed de Hogeschool van Amsterdam besluiten om klimaatpsychologen op te leiden. Ik hoop dat het helpt. De afdeling communicatie grijpt nog te weinig naar dat wapen: de gedragswetenshap. Als communicatiepro’s laten we ons vaker leiden door attitude (daar is ie weer: draagvlak) dan door gedrag. Waarom eigenlijk? Laten we meer inzetten op de combinatie van communicatie en gedragssturende interventies met bewezen effectiviteit. En iets minder praten over draagvlak. Maatregelen mét draagvlak maken een onleefbaar klimaat niet draaglijker.”

 

‘Opgemerkt’ is een column van onze merkstrateeg Erik.
Regelmatig schrijft hij over wat hem verwondert in de wereld van merk, identiteit en campagnes.

Erik

Meer weten?

Bel of mail Erik!

Erik Lelieveld
strategisch adviseur
06 - 47 03 86 68
eriklelieveld@gloedcommunicatie.nl