Versla het LinkedIn algoritme: do’s & don’ts

Aniek Aniek Haenen 28-02-2023

LinkedIn; een krachtig platform voor zichtbaarheid en het opbouwen van zakelijke connecties. Met miljoenen gebruikers en berichten die dagelijks worden gepost, is het belangrijk om te begrijpen hoe het LinkedIn-algoritme werkt en hoe je ervoor zorgt dat je berichten worden gezien door je doelgroep. In dit artikel vind je enkele do’s en don'ts die je helpen om jouw content beter te laten scoren bij het huidige LinkedIn algoritme.

Do 👍

Verzamel in de eerste 90 minuten na het publiceren van je bericht de meeste likes, shares en comments.

De eerste 90 minuten na het publiceren van jouw bericht zijn het belangrijkst voor het bereik in de eerste 8 uur. Zorg dat je binnen 90 minuten de meeste likes, shares en comments krijgt die meetellen bij de prestaties van het bericht.

Let op:
Comments tellen het zwaarst mee. Zorg dus voor interactie.

Tip:
Reageer binnen 12 uur op de reacties van jouw bericht

Don't 👎

Publiceer berichten te snel achter elkaar.

Wees voorzichtig met te veel berichten plaatsen op LinkedIn. Berichten binnen 18 uur plaatsen zorgt voor 15% afname van het bereik. Bij 3 berichten binnen 18 uur is dit zelfs 30%.

Do 👍

Zoek interactie met andere personen uit je netwerk

Zorg dat je na het publiceren van je eigen content zelf ook interactie zoekt met accounts. Like of reageer op ten minste 3 berichten uit jouw netwerk. Dit zorgt voor +20% bereik van jouw bericht

Don't 👎

Gebruik externe links

LinkedIn wil een gebruiker zo lang mogelijk vasthouden. Om deze reden worden links naar externe pagina's niet gestimuleerd door het algoritme. Content die linkt naar een extern platform verlaagt de bereik van je berichten.

Do 👍

Zorg voor beeld

LinkedIn-berichten die een beelden bevatten leveren een hoger bereik op in vergelijking met een artikel of een update die alleen bestaat uit tekst

Don't 👎

Tag zoveel mogelijk personen en bedrijven in je LinkedIn bericht.

Als je besluit om personen of bedrijven te taggen in jouw bericht, kan dit meer views genereren. Hier ligt de nadruk op ‘kan’. Hou rekening met de volgende feiten:

  • Als de getagde personen niet reageren, resulteert het in 40 tot -50% minder bereik;
  • Als de getagde personen wél reageren, resulteert het in 10 tot 15% meer bereik.

Do 👍

Trigger de lezer in de eerste 2 a 3 zinnen om te klikken op ‘Meer weergeven’

Het algoritme van LinkedIn kent meer waarde toe aan een klik op ‘meer weergeven’ dan aan ‘interessant’. Zorg daarom dat je eerste 2 a 3 zinnen aantrekkelijk genoeg zijn om verder te lezen.

Don't 👎

Gebruik zo veel mogelijk hashtags

Te veel of te weinig kan een negatief effect hebben op je bericht. Gebruik tussen de 3 en 5 hashtags.

Nu ben jij aan zet! 

Door de werking van het LinkedIn-algoritme beter te begrijpen en rekening te houden met de do's en don'ts, kun je ervoor zorgen dat jouw content opvalt bij je doelgroep en beter scoort bij het huidige algoritme. Blijf regelmatig relevante inhoud publiceren (maar niet té vaak) en zorg dat je op de hoogte blijft van de continue veranderingen binnen het platform.

Succes met het optimaliseren van jouw zakelijk LinkedIn-profiel! Hulp nodig? Neem contact op! 

Aniek

Meer weten?

Bel of mail Aniek!

Aniek Haenen
Online marketeer | content marketeer
024 - 361 68 84
aniekhaenen@gloedcommunicatie.nl