Green Friday: sterke marketing of een bijdrage aan onze leefomgeving?

22-11-2022

Black Friday is de laatste tijd vaker in opspraak vanwege de nare gevolgen voor het milieu. En dus zie je steeds meer bedrijven inhaken met tegengeluiden zoals Green Friday of Buy Back Friday.

Zo sluit winkelketen Dille & Kamille haar deuren op de zwarte datum, zelfs die van de webshop. Koopt Decathlon jouw ongebruikte sportartikelen van je terug om deze weer te verkopen als tweedekansje. En planten meer dan 180 bedrijven nieuwe bomen via Trees for All om de zwarte dag groen te kleuren en zo terug te geven aan de natuur. Want waar de consument kleine prijsjes afrekent op 25 november, is het de natuur die uiteindelijk de ultieme prijs betaalt. De overconsumptie leidt namelijk tot uitputting van natuurlijke bronnen, vervuiling en een hoop CO2-uitstoot.  

Nu kun je heel kritisch zijn en je afvragen of deze bedrijven met hun tegengeluid echt bijdragen aan werkelijke duurzaamheid of dat het gewoon een publiciteitsstunt is, onderdeel van een goed staaltje groene marketing. Ook al doet het sluiten van de deuren, volgens Hans Geels, algemeen directeur van Dille & Kamille, “financieel pijn”. Op de lange termijn is het goed mogelijk dat hij juist meer spullen gaat verkopen, omdat hij met het imago van een duurzaam merk, een trouwe, steeds groter wordende groep, bewuste kopers aan zich bindt. 

Maar bij Gloed houden we wel van krachtig communiceren als het echt om gaat. En daar waar Black Friday voor veel mensen nog steeds gaat over het scoren van de beste deal, gaat het voor ons om reflectie; een dag om stil te staan bij ons gedrag. En alle bedrijven die met hun communicatie mensen aan het denken weten te zetten over hun aankopen, zijn in onze ogen helden. Tegen de mainstream ingaan en elkaar aanspreken, vraagt lef! En of je nu als ondernemer grote of kleine groene stappen zet, als bewust imago of eenmalige publiciteitsstunt, wij bewonderen elke bijdrage. 

En wat aanstaande vrijdag betreft… wij kiezen ervoor om die dag de aanbiedingen links te laten liggen en onze energie en aandacht te stoppen in opdrachtgevers die een steentje bijdragen aan de verbetering van onze leefomgeving.